Ugrás a fő tartalomra

Mirko Milan Milosevits: "Ízek, érzések, lelkiállapotok, technikai megoldások ezreit kell produkálni"

Mirko Milan Milosevits zseniális tehetségével sok-sok évvel ezelőtt találkoztam, amikor az Anna and the Barbies formációban állta meg helyét. Mirko jelenleg olyan kiválóságok mögött zenél, mint Keresztes Ildikó, Kökény Attila, vagy éppen Nyári Károly. Interjúnkban karrierjének néhány állomásáról beszélgettünk. Fogadjátok szeretettel!



Mikor érezted először, hogy a zenével szeretnél foglalkozni? 

Gyerekkoromban volt otthon egy zongora, melyhez állítólag már 3 éves koromban odamentem, és kalimpáltam rajta. 5 évesen összeállítottam egy "dobszerkót" lavorokból és fazekakból, majd 6 éves koromban beírattak a helyi zeneiskolába. De tudatosan 18 évesen, közvetlenül érettségi előtt döntöttem el, hogy nem az asztrofizikai, hanem a zenei pályát választom.

Ha jól tudom, tanultál a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen. Ma már számtalan zenész van, aki nem feltétlen végez el sulit. Szerinted fontos ez? 

Miután felmenőim között gyakorlatilag mindenki pedagógus, így ez a vér bennem is csörgedezik: hiszek a zeneoktatásban, és úgy gondolom, hogy nagyon alapos és szerteágazó zenei képzettség szükséges ahhoz, hogy egy zenész fénysebességgel tudjon zenei nyelven kommunikálni – dalt tanulni, kottát írni, zenét szerezni, hangszerelni, valamint hogy képes legyen felvérteznie magát atombiztos hangszeres és technikai tudással, valamint a különböző zenei műfajokra való rálátással. Mindemellett a zeneiskolák, valamint maga az LFZE szükséges feltétele a kapcsolati tőke kialakulásának, a fővárosi és országos szintű zenei véráramba való bekerülésnek. Ugyanakkor számos példa van arra is, amikor egy zenész mindenféle előképzettség nélkül, de megbízhatósága és jó füle miatt – először akár helyettesítőként – beugrik egy zenekarba, majd idővel egyre több és több munkához jut.


Mi a legfontosabb, amit itt, az Egyetemen tanultál? 

A különböző zenei műfajok, stílusok, játékmódok elsajátítását, valamint a kis- és nagyzenekari játékot. A saját hangszerén mindenki tud gyakorolni egyedül is, de a zenekari játék egészen másról szól. Ugyanis az egyetemen nem csak próbatermi összejövetelek által szerzett tapasztalatokhoz lehet hozzájutni, hanem szaktanárok által felügyelt, vezetett és véleményezett csapatmunkákon keresztül lehet egy sokkal komplexebb rutint szerezni. Valódi kiképzés ez – legalábbis annak, aki komolyan veszi –, mert itt minden zenei megmozdulásnak súlya, következménye, eredménye van. Ízek, érzések, lelkiállapotok, technikai megoldások ezreit kell produkálni ilyen szituációkban, ennek legmagasabb szintje, amikor már-már telepatikusan kommunikálnak egymással a zenekari tagok. Leírhatatlan élmények és tapasztalatok ezek, melyek nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy a zenészek félszavakból vagy szavak nélkül képesek legyenek akár első személyes találkozásukkor is a legszínvonalasabban és legprofesszionálisabban együtt zenélni és lélegezni a zenében. Mindezek mellett az egyetemi évek alatt fogtam fel, mit jelent a kitartás és a hit. Nagyon sok laikus az ún. "őstehetséget" és a véletlen szerencsét jelöli meg kizárólagos összetevőknek a tekintetben, hogy kiből lesz sikeres zenész. Ám tapasztalataim azt mutatják, hogy a sikeressé/foglalkoztatottá válás folyamatában az elszánt kitartás és a hit a legfontosabb paraméterek: a tehetség és a vakszerencse ezen a szinten teljesen energiamentesek – példák ezrei bizonyítják, hogy utóbbiak nélkül is lehet valaki sikeres zenész.


Az eltelt évek során számtalan formációban láthattunk. Mi az a munka, amely kiemelkedően fontos a számodra? 

Az elmúlt 15 évben volt szerencsém a legkisebbtől a legnagyobb formációkig kipróbálni magam, énekeseket kísérni, átélni a "playback állapotot" különféle TV-felvételeken, albumokat rögzíteni stúdiókban, vagy megtapasztalni, milyen egy project motorjának lenni a háttérben maradva, akár névtelenül. Egyetlen fellépést és megmérettetést sem bánok ezek közül, mert ezek mindegyike egy tapasztalat, egy szintlépés, és mind egy irányba mutat: a saját zenémnek szentelni a legtöbb időt, annak a zenének, ami a legtermészetesebben áramlik át rajtam az Univerzumból, vagy fakad lelkem mélyéről.


Most sem unatkozol, kiváló előadókkal dolgozol együtt. 

Így igaz, országos turnén veszek részt Keresztes Ildikóval, emellett rendszeresen fellépek Kökény Attilával, Nyári Károllyal, a Pesty Party Pesty Party Showbanddel, Bebével és Pély Barnával (Uptown Funk), és időnként a Random Trippel. Volt tanárommal, az ország egyik legkiválóbb gitárosával, László Attilával színházi zenéket szerzünk és hangszerelünk. Közös albumot jelentettünk meg idén volt évfolyamtársammal, Koós-Hutás Áronnal, és az ehhez alakult zenekarral (ET Project) hamarosan szintén turnéra fogunk indulni. Mindezek mellett van még néhány project, melyekről egyelőre csak pár irányjelzőt szivárogtathatok ki: robotok, űrutazás, Hollywood, valamint Amy Winehouse Grammy-díjas énekese, Zalon Thompson.


Nemrég sor került az önálló estedre, amely a Szerb Kultúra Hónapja rendezvénysorozat megnyitója is volt egyben. Milyen élményekkel gazdagodtál? Hogy érezted magad? Aki, nem volt, hogyan képzelje el ezt a műsorod?
Ezt a koncertet eredetileg 2016-ra datáltam volna, ám az utolsó pillanatban mégis úgy döntöttem, belevágok. És nagyon örülök, hogy hallgattam a belső hangra: az est várakozáson felülire sikeredett, és – noha éreztem már hasonló ízt ekkora, sőt ennél is nagyobb koncertek során – most végre megízleltem, milyen az, amikor az előadóművész a saját produkciójával áll ki a nagyérdemű elé, s teszi mindezt a Zeneakadémián, teltházas nézőtérrel. Az est során szóló zongorán játszottam saját dalokat, valamint kedvenc előadóimtól pár darabot, de elhangzottak különféle feldolgozások duóban (a párommal, Kullai Timivel, és Jász Andrissal), trióban (Koós-Hutás Áronnal, valamint a Magyarországi Szerb Színházból Rusz Milánnal), illetve zenekarommal (a Trio 3PO-val - Hárs Viktorral és Madai Zsolttal). Az egész est mérhetetlenül inspiráló, a jövőt meghatározó élmény és útmutató is volt egyben.

Számtalan stílusban bizonyítottál már. Kezdve az afro-amerikai műfajoktól a discón át a soulig. Melyik stílus valójában Mirkó?

Minden, amiben benne van a fekete és a kreol vér, az afro-amerikai harmonizáció, a ritmikai komplexitás és a latin pulzálás. Azok a minőségek és stílusjegyek, melyeket összegezve úgy hívok, "a dél szíve".

Tudjuk, hogy szakmabeli a párod. Terveztek esetleg egy közös produkciót? 

Így igaz, már dolgozunk egy saját projecten, mely akusztikus duó és elektronikus zenekari formában is hamarosan debütál. Igazán szerencsésnek mondhatom magam, mert Timi és én a zenében is azonnal megtaláltuk a közös hangot. Olyannyira hasonló a zenei ízlésünk, szókincsünk, rálátásunk, céljaink, hogy a lehető legprecízebben, ugyanakkor a leglazábban zajlik a közös munka – nagy boldogság ez számomra. 


Beszélgető partner: Nikkk

Megjegyzések

Népszerűek

DSP: "Az életem mozgatórugója a szenvedély" - Interjú!

Az utóbbi években igazán ütősre forrotta ki magát a hiphop műfaja, hiszen több minőségi produkció gondoskodik arról, hogy zseniális tartalmakat adjanak át a zene által. Egyszerre gondolkodunk el és engedjük ki a fáradt gőzt. Nos, ebbe a közegbe tartozik a DSP formáció is, akik ezen a nyáron ugyancsak gondoskodtak a talpalávalóról. Velük legközelebb a Budapest Parkban találkozhat a nagyérdemű. Interjú a srácokkal.

Nikkk: Nemrég egy igen Szenvedély-es nótával jöttetek ki. Mi ihlette ezt a szerzeményt? Hajdu Imre „Dipa”: A dalt a Szemekbe zárt titkok című, argentin-spanyol filmben hallható kis monológ ihlette, ami az elején is az intro: „Az ember mindent cserélhet, arcot, lakást, családot, barátnőt, vallást, de van egy dolog, amit nem cserélhet… Nem cserélhet szenvedélyt.” Amikor meghallottam ezt a részt, nagyon megfogott és egyből jött a felismerés, hogy ez a mi életünkre is kivetíthető a zene szeretete miatt. De egyébként mindenkire igaz lehet ez, mert mindenkinek van valami szenvedélye,…

"Elképesztő érzés, hogy életem első külföldi dalába is bekerülhetett Mirko tudása és energiája" - Új dal Kullai Timitől

Kullai Timi egy ideje visszavonult a média világából. Persze a lány nem tétlenkedik, párjával, Mirko Milan Milosevits producerrel, zenésszel gőzerővel alkotnak. Timinek mindig is titkos vágya volt, hogy külföldi előadókkal dolgozhasson, ez pedig meg is valósult, hiszen az amerikai Billboard No.1 helyezettje, Bernard Greene kérte fel őt közös munkára. De mi is a helyzet Kullai Timi háza táján? Interjú a tehetséges énekesnővel!
NIKKK: Bemutatkozol az Eurodance műfajában is. Honnan jött ez az egész? TIMI:Az eurodance már egészen korán a vénáimba került, hiszen ezek a zenék tinikoromban mentek. Én ezekre ugráltam, tomboltam az ágyamon, és boldog voltam tőlük. Erről a korszakról nagyon hálás beszélnem, mert a mai napig ezek a dalok azok, és ez az az egész korszak, ami azonnal energiával tölt fel! Mint egy bomba, ami felrobban melletted, benned, semelyik zenei stílus nem tudja ezt kiváltani belőlem. Mostanra az is társul mellé, hogy ma már hátam mögött van egy jó pár zenei stílus megtanulása…

Singh Viki a Sztárban Sztár műsoráról: „Imádom őket és ameddig csak lehet, szeretnék itt maradni velük”

Kivételes hang, szuper kisugárzás, érzékeny lélek. Amikor kiderült, hogy idén kik is bizonyítanak a Sztárban Sztár ötödik szériájában, nem titok, hogy Singh Vikinek örültem legjobban. Az első, még tét nélküli adásban Szandit alakította tökéletesen, most pedig Nicky Minaj bőrében kellett megmutatnia, hogy mennyire pörgős nyelvvel van megáldva. A második adást követően beszélgettünk az előadóval.
NIKKK: Amikor megkaptad a felkérést a műsorra, miért döntöttél úgy, hogy belevágsz? SINGH VIKI: Nekem nagy vágyam volt ez a műsor. Amikor először találkoztam vele, akkor még Magyarországon nem is volt ez a show, a svéd verzióval találkoztam először, amikor még hajón dolgoztam. Amikor nem énekeltünk, akkor a kabinban néztük ezt a műsort, és azon gondolkodtam, hogy de jó lenne egy ilyen Magyarországon is. Akkoriban tényleg senki nem tudta a nevemet, aztán eltelt sok év, építgettem az énekesi karrieremet, és végül megkaptam a felkérést a Sztárban sztár-ba. Hihetetlen csodaként élem meg ezt most az …