Ugrás a fő tartalomra

Mirko Milan Milosevits: "Ízek, érzések, lelkiállapotok, technikai megoldások ezreit kell produkálni"

Mirko Milan Milosevits zseniális tehetségével sok-sok évvel ezelőtt találkoztam, amikor az Anna and the Barbies formációban állta meg helyét. Mirko jelenleg olyan kiválóságok mögött zenél, mint Keresztes Ildikó, Kökény Attila, vagy éppen Nyári Károly. Interjúnkban karrierjének néhány állomásáról beszélgettünk. Fogadjátok szeretettel!



Mikor érezted először, hogy a zenével szeretnél foglalkozni? 

Gyerekkoromban volt otthon egy zongora, melyhez állítólag már 3 éves koromban odamentem, és kalimpáltam rajta. 5 évesen összeállítottam egy "dobszerkót" lavorokból és fazekakból, majd 6 éves koromban beírattak a helyi zeneiskolába. De tudatosan 18 évesen, közvetlenül érettségi előtt döntöttem el, hogy nem az asztrofizikai, hanem a zenei pályát választom.

Ha jól tudom, tanultál a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen. Ma már számtalan zenész van, aki nem feltétlen végez el sulit. Szerinted fontos ez? 

Miután felmenőim között gyakorlatilag mindenki pedagógus, így ez a vér bennem is csörgedezik: hiszek a zeneoktatásban, és úgy gondolom, hogy nagyon alapos és szerteágazó zenei képzettség szükséges ahhoz, hogy egy zenész fénysebességgel tudjon zenei nyelven kommunikálni – dalt tanulni, kottát írni, zenét szerezni, hangszerelni, valamint hogy képes legyen felvérteznie magát atombiztos hangszeres és technikai tudással, valamint a különböző zenei műfajokra való rálátással. Mindemellett a zeneiskolák, valamint maga az LFZE szükséges feltétele a kapcsolati tőke kialakulásának, a fővárosi és országos szintű zenei véráramba való bekerülésnek. Ugyanakkor számos példa van arra is, amikor egy zenész mindenféle előképzettség nélkül, de megbízhatósága és jó füle miatt – először akár helyettesítőként – beugrik egy zenekarba, majd idővel egyre több és több munkához jut.


Mi a legfontosabb, amit itt, az Egyetemen tanultál? 

A különböző zenei műfajok, stílusok, játékmódok elsajátítását, valamint a kis- és nagyzenekari játékot. A saját hangszerén mindenki tud gyakorolni egyedül is, de a zenekari játék egészen másról szól. Ugyanis az egyetemen nem csak próbatermi összejövetelek által szerzett tapasztalatokhoz lehet hozzájutni, hanem szaktanárok által felügyelt, vezetett és véleményezett csapatmunkákon keresztül lehet egy sokkal komplexebb rutint szerezni. Valódi kiképzés ez – legalábbis annak, aki komolyan veszi –, mert itt minden zenei megmozdulásnak súlya, következménye, eredménye van. Ízek, érzések, lelkiállapotok, technikai megoldások ezreit kell produkálni ilyen szituációkban, ennek legmagasabb szintje, amikor már-már telepatikusan kommunikálnak egymással a zenekari tagok. Leírhatatlan élmények és tapasztalatok ezek, melyek nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy a zenészek félszavakból vagy szavak nélkül képesek legyenek akár első személyes találkozásukkor is a legszínvonalasabban és legprofesszionálisabban együtt zenélni és lélegezni a zenében. Mindezek mellett az egyetemi évek alatt fogtam fel, mit jelent a kitartás és a hit. Nagyon sok laikus az ún. "őstehetséget" és a véletlen szerencsét jelöli meg kizárólagos összetevőknek a tekintetben, hogy kiből lesz sikeres zenész. Ám tapasztalataim azt mutatják, hogy a sikeressé/foglalkoztatottá válás folyamatában az elszánt kitartás és a hit a legfontosabb paraméterek: a tehetség és a vakszerencse ezen a szinten teljesen energiamentesek – példák ezrei bizonyítják, hogy utóbbiak nélkül is lehet valaki sikeres zenész.


Az eltelt évek során számtalan formációban láthattunk. Mi az a munka, amely kiemelkedően fontos a számodra? 

Az elmúlt 15 évben volt szerencsém a legkisebbtől a legnagyobb formációkig kipróbálni magam, énekeseket kísérni, átélni a "playback állapotot" különféle TV-felvételeken, albumokat rögzíteni stúdiókban, vagy megtapasztalni, milyen egy project motorjának lenni a háttérben maradva, akár névtelenül. Egyetlen fellépést és megmérettetést sem bánok ezek közül, mert ezek mindegyike egy tapasztalat, egy szintlépés, és mind egy irányba mutat: a saját zenémnek szentelni a legtöbb időt, annak a zenének, ami a legtermészetesebben áramlik át rajtam az Univerzumból, vagy fakad lelkem mélyéről.


Most sem unatkozol, kiváló előadókkal dolgozol együtt. 

Így igaz, országos turnén veszek részt Keresztes Ildikóval, emellett rendszeresen fellépek Kökény Attilával, Nyári Károllyal, a Pesty Party Pesty Party Showbanddel, Bebével és Pély Barnával (Uptown Funk), és időnként a Random Trippel. Volt tanárommal, az ország egyik legkiválóbb gitárosával, László Attilával színházi zenéket szerzünk és hangszerelünk. Közös albumot jelentettünk meg idén volt évfolyamtársammal, Koós-Hutás Áronnal, és az ehhez alakult zenekarral (ET Project) hamarosan szintén turnéra fogunk indulni. Mindezek mellett van még néhány project, melyekről egyelőre csak pár irányjelzőt szivárogtathatok ki: robotok, űrutazás, Hollywood, valamint Amy Winehouse Grammy-díjas énekese, Zalon Thompson.


Nemrég sor került az önálló estedre, amely a Szerb Kultúra Hónapja rendezvénysorozat megnyitója is volt egyben. Milyen élményekkel gazdagodtál? Hogy érezted magad? Aki, nem volt, hogyan képzelje el ezt a műsorod?
Ezt a koncertet eredetileg 2016-ra datáltam volna, ám az utolsó pillanatban mégis úgy döntöttem, belevágok. És nagyon örülök, hogy hallgattam a belső hangra: az est várakozáson felülire sikeredett, és – noha éreztem már hasonló ízt ekkora, sőt ennél is nagyobb koncertek során – most végre megízleltem, milyen az, amikor az előadóművész a saját produkciójával áll ki a nagyérdemű elé, s teszi mindezt a Zeneakadémián, teltházas nézőtérrel. Az est során szóló zongorán játszottam saját dalokat, valamint kedvenc előadóimtól pár darabot, de elhangzottak különféle feldolgozások duóban (a párommal, Kullai Timivel, és Jász Andrissal), trióban (Koós-Hutás Áronnal, valamint a Magyarországi Szerb Színházból Rusz Milánnal), illetve zenekarommal (a Trio 3PO-val - Hárs Viktorral és Madai Zsolttal). Az egész est mérhetetlenül inspiráló, a jövőt meghatározó élmény és útmutató is volt egyben.

Számtalan stílusban bizonyítottál már. Kezdve az afro-amerikai műfajoktól a discón át a soulig. Melyik stílus valójában Mirkó?

Minden, amiben benne van a fekete és a kreol vér, az afro-amerikai harmonizáció, a ritmikai komplexitás és a latin pulzálás. Azok a minőségek és stílusjegyek, melyeket összegezve úgy hívok, "a dél szíve".

Tudjuk, hogy szakmabeli a párod. Terveztek esetleg egy közös produkciót? 

Így igaz, már dolgozunk egy saját projecten, mely akusztikus duó és elektronikus zenekari formában is hamarosan debütál. Igazán szerencsésnek mondhatom magam, mert Timi és én a zenében is azonnal megtaláltuk a közös hangot. Olyannyira hasonló a zenei ízlésünk, szókincsünk, rálátásunk, céljaink, hogy a lehető legprecízebben, ugyanakkor a leglazábban zajlik a közös munka – nagy boldogság ez számomra. 


Beszélgető partner: Nikkk

Megjegyzések

Népszerűek

"Az összes macsó életében megérkezik az a nő"- Száraz Tomi interjú a Retropoly musical kapcsán

Száraz Tomi mindössze tizenhét éves volt, amikor bekerült az ezredfordulón nagy népszerűségnek örvendő, három lemezt piacra dobó Picasso Branch fiúbandába. Kiválása után megkapta első külföldi szerződését, így bizonyíthatott énekesként Európa-szerte, emellett láthattuk az Operett Színházban (Rómeó és Júlia, Elisabeth, Oltári Srácok) vagy éppen a Madách Színházban (Jézus Krisztus Szupersztár). Mióta ismerem, sosem panaszkodott még arról, hogy fáradt lenne, pedig folyamatosan több projektben dolgozik (színész-énekes teendői mellett például fotózással is foglalkozik), ezer fokon ég. Tomi természetesen most sem unatkozik, most éppen a Retropoly musical csapatával járja az országot, valamint nemrég Erdélyben is bemutatkozott a produkció. Villáminterjú Száraz Tomival.

Nikkk: Kiknek ajánlanád a Retropolyt? Miért érdemes megnézni? Tomi: Őszintén, tényleg mindenkinek! Aki átélte a 90-es években, a Millenium környékén ezt a korszakot, szerette annak slágereit, annak ez a musical egy szuper noszta…

Brutális lett TKYD Kis nagy ember lemeze

16 dallal megjelent TKYD legújabb, Kis nagy ember albuma. Már a dalok címeiből is kiderül, hogy nem egy langyos, átlagos korongot kaptunk, hiszen olyan számok kaptak helyet rajta, mint az Égszínkék, az Üzenet, a Ha, az Őkettő, a Hajolj meg, az Álomölő, illetve a brutál alapot jelentő Valhalla (közr. Dj Fegz). Persze találhatunk néhány közreműködőt is Phat (A trón), ILLusion (Csak megyek), Antal (Sárvérű), vagy éppen Day (A játékmester) személyében. 
Vannak alkotások, amelyeket kötelező könyvvé, filmmé, vagy éppen albummá tennék a felnövekvő generáció számára. Ilyen például a szabadság fontosságát tökéletesen bemutató Szabadság, szerelem című 2006-os film, vagy éppen TKYD legújabb albuma. Ez a korong egy igazi mankó, és ha a fiatalság ebből a lemezből kapna egy igazán hű, tiszta, és mély képet a sokszor műanyag világról, az élet működéséről, már nem lennének akkora bajok a fejekben. Tkyd azon kevesek közé tartozik, aki nem csak jól rappel, de jó témákat is fog meg bombabiztos szövegekk…

Király Béla: "Hatalmas megtiszteltetés ez nekem"

Király Béla remek példa arra, hogy ha valaki hittel, kitartással, és szakmai alázattal dolgozik, akkor komoly célokat, álmokat is elérhet a szakmájában. Béla több éve már, hogy így alkot, amelynek meg is van a gyümölcse! Interjú a koreográfussal, táncossal!
NikkkMegszokhattuk, hogy nem tétlenkedsz. Október elején Győr városában jártál. 
Béla: A győri Nemzeti Színházban október 3-án mutattuk be a Primadonnák című előadást, amelyet Simon Kornél rendezett. Nagyon jól tudtunk együtt dolgozni vele, és úgy gondolom, hogy ismét nyomot hagytunk a szakmában, hiszen a közönség.hu-n a vígjáték kategóriában a legjobb 10 közé, vagyis konkrétan az első helyre szavazták a darabot a nézők.

NikkkAztán visszatértél egy régi darabhoz, az Egyiptom Hercege című táncjátékhoz. 

Béla: Igen, ennek a darabnak a koreografálásának és rendezésének már Budapesten ugrottam neki. 2010-ben egyszer megcsináltuk ezt az előadást, de most egy új csapattal térünk vissza december 12-én. Mózes története kicsiknek és nagyo…