Ugrás a fő tartalomra

Mirko Milan Milosevits: "Ízek, érzések, lelkiállapotok, technikai megoldások ezreit kell produkálni"

Mirko Milan Milosevits zseniális tehetségével sok-sok évvel ezelőtt találkoztam, amikor az Anna and the Barbies formációban állta meg helyét. Mirko jelenleg olyan kiválóságok mögött zenél, mint Keresztes Ildikó, Kökény Attila, vagy éppen Nyári Károly. Interjúnkban karrierjének néhány állomásáról beszélgettünk. Fogadjátok szeretettel!



Mikor érezted először, hogy a zenével szeretnél foglalkozni? 

Gyerekkoromban volt otthon egy zongora, melyhez állítólag már 3 éves koromban odamentem, és kalimpáltam rajta. 5 évesen összeállítottam egy "dobszerkót" lavorokból és fazekakból, majd 6 éves koromban beírattak a helyi zeneiskolába. De tudatosan 18 évesen, közvetlenül érettségi előtt döntöttem el, hogy nem az asztrofizikai, hanem a zenei pályát választom.

Ha jól tudom, tanultál a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen. Ma már számtalan zenész van, aki nem feltétlen végez el sulit. Szerinted fontos ez? 

Miután felmenőim között gyakorlatilag mindenki pedagógus, így ez a vér bennem is csörgedezik: hiszek a zeneoktatásban, és úgy gondolom, hogy nagyon alapos és szerteágazó zenei képzettség szükséges ahhoz, hogy egy zenész fénysebességgel tudjon zenei nyelven kommunikálni – dalt tanulni, kottát írni, zenét szerezni, hangszerelni, valamint hogy képes legyen felvérteznie magát atombiztos hangszeres és technikai tudással, valamint a különböző zenei műfajokra való rálátással. Mindemellett a zeneiskolák, valamint maga az LFZE szükséges feltétele a kapcsolati tőke kialakulásának, a fővárosi és országos szintű zenei véráramba való bekerülésnek. Ugyanakkor számos példa van arra is, amikor egy zenész mindenféle előképzettség nélkül, de megbízhatósága és jó füle miatt – először akár helyettesítőként – beugrik egy zenekarba, majd idővel egyre több és több munkához jut.


Mi a legfontosabb, amit itt, az Egyetemen tanultál? 

A különböző zenei műfajok, stílusok, játékmódok elsajátítását, valamint a kis- és nagyzenekari játékot. A saját hangszerén mindenki tud gyakorolni egyedül is, de a zenekari játék egészen másról szól. Ugyanis az egyetemen nem csak próbatermi összejövetelek által szerzett tapasztalatokhoz lehet hozzájutni, hanem szaktanárok által felügyelt, vezetett és véleményezett csapatmunkákon keresztül lehet egy sokkal komplexebb rutint szerezni. Valódi kiképzés ez – legalábbis annak, aki komolyan veszi –, mert itt minden zenei megmozdulásnak súlya, következménye, eredménye van. Ízek, érzések, lelkiállapotok, technikai megoldások ezreit kell produkálni ilyen szituációkban, ennek legmagasabb szintje, amikor már-már telepatikusan kommunikálnak egymással a zenekari tagok. Leírhatatlan élmények és tapasztalatok ezek, melyek nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy a zenészek félszavakból vagy szavak nélkül képesek legyenek akár első személyes találkozásukkor is a legszínvonalasabban és legprofesszionálisabban együtt zenélni és lélegezni a zenében. Mindezek mellett az egyetemi évek alatt fogtam fel, mit jelent a kitartás és a hit. Nagyon sok laikus az ún. "őstehetséget" és a véletlen szerencsét jelöli meg kizárólagos összetevőknek a tekintetben, hogy kiből lesz sikeres zenész. Ám tapasztalataim azt mutatják, hogy a sikeressé/foglalkoztatottá válás folyamatában az elszánt kitartás és a hit a legfontosabb paraméterek: a tehetség és a vakszerencse ezen a szinten teljesen energiamentesek – példák ezrei bizonyítják, hogy utóbbiak nélkül is lehet valaki sikeres zenész.


Az eltelt évek során számtalan formációban láthattunk. Mi az a munka, amely kiemelkedően fontos a számodra? 

Az elmúlt 15 évben volt szerencsém a legkisebbtől a legnagyobb formációkig kipróbálni magam, énekeseket kísérni, átélni a "playback állapotot" különféle TV-felvételeken, albumokat rögzíteni stúdiókban, vagy megtapasztalni, milyen egy project motorjának lenni a háttérben maradva, akár névtelenül. Egyetlen fellépést és megmérettetést sem bánok ezek közül, mert ezek mindegyike egy tapasztalat, egy szintlépés, és mind egy irányba mutat: a saját zenémnek szentelni a legtöbb időt, annak a zenének, ami a legtermészetesebben áramlik át rajtam az Univerzumból, vagy fakad lelkem mélyéről.


Most sem unatkozol, kiváló előadókkal dolgozol együtt. 

Így igaz, országos turnén veszek részt Keresztes Ildikóval, emellett rendszeresen fellépek Kökény Attilával, Nyári Károllyal, a Pesty Party Pesty Party Showbanddel, Bebével és Pély Barnával (Uptown Funk), és időnként a Random Trippel. Volt tanárommal, az ország egyik legkiválóbb gitárosával, László Attilával színházi zenéket szerzünk és hangszerelünk. Közös albumot jelentettünk meg idén volt évfolyamtársammal, Koós-Hutás Áronnal, és az ehhez alakult zenekarral (ET Project) hamarosan szintén turnéra fogunk indulni. Mindezek mellett van még néhány project, melyekről egyelőre csak pár irányjelzőt szivárogtathatok ki: robotok, űrutazás, Hollywood, valamint Amy Winehouse Grammy-díjas énekese, Zalon Thompson.


Nemrég sor került az önálló estedre, amely a Szerb Kultúra Hónapja rendezvénysorozat megnyitója is volt egyben. Milyen élményekkel gazdagodtál? Hogy érezted magad? Aki, nem volt, hogyan képzelje el ezt a műsorod?
Ezt a koncertet eredetileg 2016-ra datáltam volna, ám az utolsó pillanatban mégis úgy döntöttem, belevágok. És nagyon örülök, hogy hallgattam a belső hangra: az est várakozáson felülire sikeredett, és – noha éreztem már hasonló ízt ekkora, sőt ennél is nagyobb koncertek során – most végre megízleltem, milyen az, amikor az előadóművész a saját produkciójával áll ki a nagyérdemű elé, s teszi mindezt a Zeneakadémián, teltházas nézőtérrel. Az est során szóló zongorán játszottam saját dalokat, valamint kedvenc előadóimtól pár darabot, de elhangzottak különféle feldolgozások duóban (a párommal, Kullai Timivel, és Jász Andrissal), trióban (Koós-Hutás Áronnal, valamint a Magyarországi Szerb Színházból Rusz Milánnal), illetve zenekarommal (a Trio 3PO-val - Hárs Viktorral és Madai Zsolttal). Az egész est mérhetetlenül inspiráló, a jövőt meghatározó élmény és útmutató is volt egyben.

Számtalan stílusban bizonyítottál már. Kezdve az afro-amerikai műfajoktól a discón át a soulig. Melyik stílus valójában Mirkó?

Minden, amiben benne van a fekete és a kreol vér, az afro-amerikai harmonizáció, a ritmikai komplexitás és a latin pulzálás. Azok a minőségek és stílusjegyek, melyeket összegezve úgy hívok, "a dél szíve".

Tudjuk, hogy szakmabeli a párod. Terveztek esetleg egy közös produkciót? 

Így igaz, már dolgozunk egy saját projecten, mely akusztikus duó és elektronikus zenekari formában is hamarosan debütál. Igazán szerencsésnek mondhatom magam, mert Timi és én a zenében is azonnal megtaláltuk a közös hangot. Olyannyira hasonló a zenei ízlésünk, szókincsünk, rálátásunk, céljaink, hogy a lehető legprecízebben, ugyanakkor a leglazábban zajlik a közös munka – nagy boldogság ez számomra. 


Beszélgető partner: Nikkk

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Anymood: "Érzelmi alapon írunk zenét"

Bencsik Tamarát sokan a 2008-as Megasztárban ismerték meg. A dögös, tehetséges lány jelenleg az Anymood duójában állja meg helyét, ahol párjával együtt (Aydan) szolgáltatja a talpalávalót.
Mi az Anymood története? Hogyan ismerkedtetek meg egymással? 
Aydan: Mindketten ismerjük a legendás hajógyári szigetet, ahol közel 10 évig voltam rezidens. Tamara pedig nem csak a hangja, de a férfimagazinokban tett pózai miatt is népszerű. Bevallom, nekem az utóbbi kapcsán ugrott be először, hogy ki is ő. Utólag tudtam meg, hogy a művésznő már régen kifigyelt magának a pult mögül, hiszen fellépései után gyakran megjelent nálunk, és mulatott a zenéimre. Aztán az egyik oldalon írt rám először, és elmondta, hogy tetszik neki, amit képviselek. Kiderült, hogy producerkedik, és 100%-ban egyezik a zenei ízlésünk. Innentől elindultak köztünk az ötletcserék, majd megszületett az első közös számunk, mely a mai napig az egyik legkedveltebb dalunk, az OVER.

Mitől más ez a formáció, mint a többi?
Aydan: Elsősorban …

Best of 2019: A legstílusosabb női előadók

A színpadon bizonyító, minden szinten igazán jól összerakott énekesnők nem csak zenéjüknek, de külsejüknek is nagy figyelmet szentelnek. 2019-ben számomra az alábbi négy rendkívül eredeti hölgy volt a leginspirálóbb stíluskirálynő. Összeállításomban olyan fotókat hozok az énekesnőkről, amelyek nem színpadon készültek, hiszen öltözékeikre a szürke hétköznapokon és az egyéb szereplésekkor is gondosan odafigyelnek.
Nagyváradi Nelli  (Dal ajánló: ÉNB Karola - Ideje megbocsájtani)
2017 és 2018 után most sem tudom kihagyni a Best of listáról Nagyváradi Nellit, aki még mindig borzasztó rafináltan keveri az extravagáns és a nőies vonalat. Ez a nő egyszerűen nem ismeri az unalmas összeállítás fogalmát, bármelyik stílusba kóstol is bele, hihetetlenül tüzes kis inspiráció. A NOA énekstúdió tanárnénije az év során különösen sokszor bújt a VDR szettjeibe, nem csoda, hiszen ezeket a ruhákat szinte kivétel nélkül ráöltötték.

Péterfy Bori (Dal ajánló: Hősök feat. Péterfy Bori – Te vagy a veszély)
Bori v…

Itt egy újabb szép nóta Tkyd és a Hősök tálalásában

Aktívan indítja az új évtizedet Tkyd. Az előadó január 8-án jelentette meg legutóbbi klipjét Kövek a zsebben címmel, ám máris itt van egy újabb közreműködés tőle. A rapper ismét a Hősök srácaival alkotott közösen és az eredmény Ugyanúgy, mint a Próbáld meg, Lassul a gép, Bevesszük a várost, az Ikonok, vagy éppena Ha én lennék a főnök szerzemények esetében is, finom kis minőség lett. Életszagú tartalom, bőröd alá kúszó dallamvilág, hatalmas flow. Indíts el a videót nyomban!
Zene: Mr. JoeKer. Szöveg: Eckü, Tkyd, Mentha Kamera: Ozsváth Gergely, Plank Csaba.
Vágás és utómunka: Elyazgi Dénes
szerző: nikiahatos