Ugrás a fő tartalomra

Mirko Milan Milosevits: "Ízek, érzések, lelkiállapotok, technikai megoldások ezreit kell produkálni"

Mirko Milan Milosevits zseniális tehetségével sok-sok évvel ezelőtt találkoztam, amikor az Anna and the Barbies formációban állta meg helyét. Mirko jelenleg olyan kiválóságok mögött zenél, mint Keresztes Ildikó, Kökény Attila, vagy éppen Nyári Károly. Interjúnkban karrierjének néhány állomásáról beszélgettünk. Fogadjátok szeretettel!



Mikor érezted először, hogy a zenével szeretnél foglalkozni? 

Gyerekkoromban volt otthon egy zongora, melyhez állítólag már 3 éves koromban odamentem, és kalimpáltam rajta. 5 évesen összeállítottam egy "dobszerkót" lavorokból és fazekakból, majd 6 éves koromban beírattak a helyi zeneiskolába. De tudatosan 18 évesen, közvetlenül érettségi előtt döntöttem el, hogy nem az asztrofizikai, hanem a zenei pályát választom.

Ha jól tudom, tanultál a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen. Ma már számtalan zenész van, aki nem feltétlen végez el sulit. Szerinted fontos ez? 

Miután felmenőim között gyakorlatilag mindenki pedagógus, így ez a vér bennem is csörgedezik: hiszek a zeneoktatásban, és úgy gondolom, hogy nagyon alapos és szerteágazó zenei képzettség szükséges ahhoz, hogy egy zenész fénysebességgel tudjon zenei nyelven kommunikálni – dalt tanulni, kottát írni, zenét szerezni, hangszerelni, valamint hogy képes legyen felvérteznie magát atombiztos hangszeres és technikai tudással, valamint a különböző zenei műfajokra való rálátással. Mindemellett a zeneiskolák, valamint maga az LFZE szükséges feltétele a kapcsolati tőke kialakulásának, a fővárosi és országos szintű zenei véráramba való bekerülésnek. Ugyanakkor számos példa van arra is, amikor egy zenész mindenféle előképzettség nélkül, de megbízhatósága és jó füle miatt – először akár helyettesítőként – beugrik egy zenekarba, majd idővel egyre több és több munkához jut.


Mi a legfontosabb, amit itt, az Egyetemen tanultál? 

A különböző zenei műfajok, stílusok, játékmódok elsajátítását, valamint a kis- és nagyzenekari játékot. A saját hangszerén mindenki tud gyakorolni egyedül is, de a zenekari játék egészen másról szól. Ugyanis az egyetemen nem csak próbatermi összejövetelek által szerzett tapasztalatokhoz lehet hozzájutni, hanem szaktanárok által felügyelt, vezetett és véleményezett csapatmunkákon keresztül lehet egy sokkal komplexebb rutint szerezni. Valódi kiképzés ez – legalábbis annak, aki komolyan veszi –, mert itt minden zenei megmozdulásnak súlya, következménye, eredménye van. Ízek, érzések, lelkiállapotok, technikai megoldások ezreit kell produkálni ilyen szituációkban, ennek legmagasabb szintje, amikor már-már telepatikusan kommunikálnak egymással a zenekari tagok. Leírhatatlan élmények és tapasztalatok ezek, melyek nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy a zenészek félszavakból vagy szavak nélkül képesek legyenek akár első személyes találkozásukkor is a legszínvonalasabban és legprofesszionálisabban együtt zenélni és lélegezni a zenében. Mindezek mellett az egyetemi évek alatt fogtam fel, mit jelent a kitartás és a hit. Nagyon sok laikus az ún. "őstehetséget" és a véletlen szerencsét jelöli meg kizárólagos összetevőknek a tekintetben, hogy kiből lesz sikeres zenész. Ám tapasztalataim azt mutatják, hogy a sikeressé/foglalkoztatottá válás folyamatában az elszánt kitartás és a hit a legfontosabb paraméterek: a tehetség és a vakszerencse ezen a szinten teljesen energiamentesek – példák ezrei bizonyítják, hogy utóbbiak nélkül is lehet valaki sikeres zenész.


Az eltelt évek során számtalan formációban láthattunk. Mi az a munka, amely kiemelkedően fontos a számodra? 

Az elmúlt 15 évben volt szerencsém a legkisebbtől a legnagyobb formációkig kipróbálni magam, énekeseket kísérni, átélni a "playback állapotot" különféle TV-felvételeken, albumokat rögzíteni stúdiókban, vagy megtapasztalni, milyen egy project motorjának lenni a háttérben maradva, akár névtelenül. Egyetlen fellépést és megmérettetést sem bánok ezek közül, mert ezek mindegyike egy tapasztalat, egy szintlépés, és mind egy irányba mutat: a saját zenémnek szentelni a legtöbb időt, annak a zenének, ami a legtermészetesebben áramlik át rajtam az Univerzumból, vagy fakad lelkem mélyéről.


Most sem unatkozol, kiváló előadókkal dolgozol együtt. 

Így igaz, országos turnén veszek részt Keresztes Ildikóval, emellett rendszeresen fellépek Kökény Attilával, Nyári Károllyal, a Pesty Party Pesty Party Showbanddel, Bebével és Pély Barnával (Uptown Funk), és időnként a Random Trippel. Volt tanárommal, az ország egyik legkiválóbb gitárosával, László Attilával színházi zenéket szerzünk és hangszerelünk. Közös albumot jelentettünk meg idén volt évfolyamtársammal, Koós-Hutás Áronnal, és az ehhez alakult zenekarral (ET Project) hamarosan szintén turnéra fogunk indulni. Mindezek mellett van még néhány project, melyekről egyelőre csak pár irányjelzőt szivárogtathatok ki: robotok, űrutazás, Hollywood, valamint Amy Winehouse Grammy-díjas énekese, Zalon Thompson.


Nemrég sor került az önálló estedre, amely a Szerb Kultúra Hónapja rendezvénysorozat megnyitója is volt egyben. Milyen élményekkel gazdagodtál? Hogy érezted magad? Aki, nem volt, hogyan képzelje el ezt a műsorod?
Ezt a koncertet eredetileg 2016-ra datáltam volna, ám az utolsó pillanatban mégis úgy döntöttem, belevágok. És nagyon örülök, hogy hallgattam a belső hangra: az est várakozáson felülire sikeredett, és – noha éreztem már hasonló ízt ekkora, sőt ennél is nagyobb koncertek során – most végre megízleltem, milyen az, amikor az előadóművész a saját produkciójával áll ki a nagyérdemű elé, s teszi mindezt a Zeneakadémián, teltházas nézőtérrel. Az est során szóló zongorán játszottam saját dalokat, valamint kedvenc előadóimtól pár darabot, de elhangzottak különféle feldolgozások duóban (a párommal, Kullai Timivel, és Jász Andrissal), trióban (Koós-Hutás Áronnal, valamint a Magyarországi Szerb Színházból Rusz Milánnal), illetve zenekarommal (a Trio 3PO-val - Hárs Viktorral és Madai Zsolttal). Az egész est mérhetetlenül inspiráló, a jövőt meghatározó élmény és útmutató is volt egyben.

Számtalan stílusban bizonyítottál már. Kezdve az afro-amerikai műfajoktól a discón át a soulig. Melyik stílus valójában Mirkó?

Minden, amiben benne van a fekete és a kreol vér, az afro-amerikai harmonizáció, a ritmikai komplexitás és a latin pulzálás. Azok a minőségek és stílusjegyek, melyeket összegezve úgy hívok, "a dél szíve".

Tudjuk, hogy szakmabeli a párod. Terveztek esetleg egy közös produkciót? 

Így igaz, már dolgozunk egy saját projecten, mely akusztikus duó és elektronikus zenekari formában is hamarosan debütál. Igazán szerencsésnek mondhatom magam, mert Timi és én a zenében is azonnal megtaláltuk a közös hangot. Olyannyira hasonló a zenei ízlésünk, szókincsünk, rálátásunk, céljaink, hogy a lehető legprecízebben, ugyanakkor a leglazábban zajlik a közös munka – nagy boldogság ez számomra. 


Beszélgető partner: Nikkk

Megjegyzések

Népszerűek

Kollányi Zsuzsi megmutatta, hogy milyen is az Új világa!

A Magneoton gondozásában megjelent Kollányi Zsuzsi legújabb anyaga, amelyhez különleges videót is forgatott a Glamour Women of the Year 2018-on is jelölt énekesnő.  " Egyszerűen szerettem volna egy nagyon egyszerű képi világú videót, amiben van egy kis csavar is. A forgatás jóval rövidebb időt vett igénybe, mint egy normál, story boardos, történetes klip elkészítése, amit én rendkívüli módon díjaztam, mert így egyetlen pillanatra sem éreztem magam fáradtnak. Folyamatosan kreatív és hatékony munkát tudtunk végezni." - kezdte a háromszázhatvan fokos technikával készült anyag kapcsán a BSIDE Hungarynek Kollányi Zsuzsi. 
A dal mondanivalója érezhetően hiteles, hiszen Zsuzsi boldog, kiteljesítő párkapcsolata hozta meg a számára az ihletet. "A szöveg teljes mértekig empirikus élményekből íródott, így emlékeim szerint mindennel együtt körülbelül 15 percet vehetett igénybe a megírása. 2016 novembere környékén készült, kicsivel a szerelmem megismerése után. Az egyik randink után …

TOP 5: Őket pörgettük januárban

A zene gyógyító erejéről senkinek nem kell kisregényeket írnunk. TOP 5 sorozatunkban minden hónap végén az elmúlt 4 hétben megjelent kedvenc magyar számainkat, klipjeinket hozzuk el nektek.Előadóink ezekkel a remek szerzeményekkel indították el a 2018-as esztendőt:

5. ByeAlex és a Slepp x Lábas Viki: Menned kéne Amikor kiderült, hogy hamarosan publikálják ezt a kooperációt, bizonyára nem egyedül vártam hatalmas izgalommal a közös munka eredményét. Az érzelem dús Menned kéne című szerzeményben irtózatosan remekül passzol egymáshoz ByeAlex és Lábas Viki hangja, Alex pedig mintha ahhoz a stílusához nyúlt volna vissza, amivel annak idején A DAL című műsorban megismerhette őt a nagyérdemű (Kedvesem).
4. Singh Viki: Butterfly House Singh Vikit 2017-ben az év egyik legstílusosabb női előadónak választottuk meg, aminek többek között az az oka, hogy ő mindig egy igazi dívaként tündököl a színpadon. Nem volt ez másként A DAL-ban sem, ahol immáron harmadszor bizonyíthatott. Butterfly House verseny…

KLIPPREMIER - Hatalmába kerít Claudia és a Mona Lisa

Claudia a szerelmesek ünnepén legújabb dalának egy élő verziójával örvendezteti meg a közönséget. Új anyagában a fiatal magyar énekes-dalszerzőnő saját magát kíséri zongorán. A Fire című lemezen is megtalálható eredeti dalt az Artisjus-díjas Sebestyén Áron hangszerelte, a vokálban pedig Szakonyi Milán működik közre. A Mona Lisa videója a lausanne-i (Svájc) A.K.A. stúdióban készült Christian L’Eplattenier és Thomas Gloor segítségével.


"A dal még 2016 nyarán született, amikor a Fire című lemezt írtam." - kezdte a BSIDE-nak Claudia. "Egyfelől a szerelemhez, rajongáshoz, tágabb értelemben pedig az eszmékhez és meggyőződésekhez való viszonyunkról szól. A szövegben az elbeszélő végig da Vinci festményéhez, a Mona Lisa-hoz hasonlítja szerelmének tárgyát. Az nem derül ki, hogy az illető férfi vagy nő, honnan jött vagy hova tart és van-e egyáltalán kontaktusa a főhőssel, mindenesetre az egész vidéket lázban tartja megérkezése óta. Mona Lisa tehát egy már-már mitikus és idealizá…