Ugrás a fő tartalomra

Kiosztották az Artisjus 2016 díjakat

Minden eddiginél nagyobb hangsúlyt kapott a nemzetközi szempont a magyar szerzők legrangosabb szakmai díjánál. Az Artisjus a Budapesten megrendezett WOMEX-nek adta az Év Könnyűzenei Produkciója díját, az életműdíjat a magyar származású sztárszerző Desmond Child kapta. A magyar eurovíziós dal, a Pioneer szerzője, Szabó Zé vihette haza az Év Könnyűzeneszerzőjének járó elismerést. Junior kategóriában az év könnyűzenei alkotójának Jónás Verát, komolyzenei szerzőjének pedig Balogh Mátét választotta a szakmai zsűri. Az Év Szövegírója díj Pajor Tamásé lett, az Év Komolyzenei Műve díjat Sáry László vihette haza.


Az Év Könnyűzenei Produkciója: WOMEX '15 (Méltató: Szabó Áron „Vasaló”) 
Az Év Könnyűzeneszerzője: Szabó Zé (Méltató: Czutor Zoltán) 
Az Év Könnyűzenei Szövegírója: Pajor Tamás (Méltató: Orbán Tamás) 
Dalszerző Életműdíj: Desmond Child (Méltató: Lerch István) 
Az Év Junior Könnyűzenei Alkotója: Jónás Vera (Méltató: Victor Máté) 
Az Év Komolyzenei Műve: Sáry László - Remek hang a futkosásban (Méltató: Hollós Máté) 
Az Év Junior Komolyzenei Alkotója: Balogh Máté (Méltató: Tihanyi László) 
Az Év Magyarnótaszerzője: Gyimóthi Elemér (Méltató: Nógrádi Tóth István)

A zeneiparban általában az előadók állnak a reflektorfényben, róluk szólnak a hírek, és ők töltik meg a koncerthelyszíneket. Sikerük azonban más művészek – például dalszerzők, szövegírók – munkáját is dicséri. Az Artisjus-díj ez utóbbit, vagyis a kortárs magyar zeneművészeti és irodalmi alkotótevékenységet ismeri el; az év kiemelkedő szerzőit nyolc zenei és öt irodalmi kategóriában díjazza.

Az év könnyűzenei produkciója díjat a WOMEX kapta. A világzene legfontosabb nemzetközi eseményének, az 1994 óta megrendezett World Music Expónak a régióban elsőként Budapest adott otthont. A WOMEX-re 2500 vendég érkezett a világ 90 országából. Sosem lépett fel még ennyi magyar és kelet-európai zenekar a rendezvényen, és a visszajelzések szerint élni is tudtak a lehetőséggel. A fellépéseket sok esetben koncertmeghívások, lemezszerződések és sajtóérdeklődés követte. A budapesti WOMEX-en a rendezvény történetében évek óta először minden jegy elkelt a koncertnapokra. Méltatásában Szabó Áron „Vasaló” az esemény jelentőségét értékelve kiemelte: a világzene tekintetében minden eddiginél hatékonyabban helyezte el Magyarországot a nemzetközi zenei palettán.


Az év könnyűzeneszerzőjének járó Artisjus-díjat Szabó Zé kapta. Közel 25 éves pályafutása során több mint 400 dal és számos nagylemez került ki kezei közül. Nem csak szerzőként aktív, zenekarok, előadók menedzsereként és zenei producereként is tevékenykedett. Közel tíz éve dolgozik külföldön is nemzetközi produkciókon. A tavalyi évben munkásságáért a köztársasági elnök Magyar Bronz Érdemkereszttel tüntette ki. Számára a legnagyobb elismerést az jelenti, ha egy dalát az egész ország megismerheti és megkedveli – ahogy az legutóbb például az eurovíziós dalválasztó show-ból ismert Pioneer című slágerrel történt. Czutor Zoltán méltatásában hangsúlyozta, hogy fegyelemben, kitartásban, munkabírásban és a lehetőségek megragadásában mindenképpen példaként állítható az elkövetkező szerzőnemzedék elé, és az utóbbi 5-10 év bármelyikében méltó tulajdonosa lehetett volna ennek az elismerésnek.

Az év könnyűzenei szövegírója Pajor Tamás, aki a ’80-as évek budapesti underground-alternatív művészeti életének legendás, meghatározó alakja volt. Amen nevű zenekarával 2014-es jubileumi koncertjükön nyolcezer fős közönség előtt léptek fel. A zenekar most 17 év után jelentkezett új albummal, amelynek címe Fénykor. Megtérését Jézus Krisztushoz, nem mindennapi pályáját, zsidó-keresztény identitását ugyanolyan radikálisan, életre-halálra megélve, mint régen az antikultúra szélsőségeit, mindmáig folytatja költői-szövegírói és előadói pályafutását. Méltatásában Orbán Tamás így fogalmaz: „Mert a szövege egy szövet, amivel vall, tükröt tart és vezekel, miközben oda vezet el, ahol hitünk veszett el, de sorai által megújul.”



A Dalszerzői Életműdíjat Desmond Child kapta. A magyar-kubai származású szerző az Egyesült Államokban él, és néhány héttel ezelőtt magyar állampolgárságot kapott. 1974-ben, 21 évesen New York-i egyetemistaként alapította Desmond Child and Rouge nevű zenekarát, amely elindította őt a zenei pályán. Első szerzői világsikere a KISS zenekar 1979-es Dynasty albumára készült I Was Made For Lovin’ You volt. Szerzői pályája ezután töretlenül ívelt felfelé. Az elmúlt közel 40 évben olyan előadók világsikereiben vett részt, mint Cher, Bon Jovi, Ricky Martin, Meat Loaf, Katy Perry vagy Shakira. Munkásságának elismeréseként 2008-ban a Songwriters Hall of Fame tagjai közé választották. A dalszerző-producer szakmai közéleti tevékenysége is jelentős. Elkötelezett híve a dalszerzők jogai képviseletének, 2013 óta az 555 000 zeneszerzőt, szövegírót és kiadót tömörítő American Society of Composers, Authors and Publishers (ASCAP) elnökségi tagja. Ugyanebben az évben társalapítója volt a spanyol és portugál nyelvű szerzőkre koncentráló Latin Songwriters Hall of Fame elismerésnek. Méltatásában Lerch István méltatásában elmondta: „Minden szerző álma,hogy énekelje valamelyik dalát mondjuk Bon Jovi, Cher, Robbie Williams, az Aerosmith, Michael Bolton vagy Ricky Martin. Ő többtucat slágert írt ezeknek a világsztároknak.”

Az év junior könnyűzenei alkotója díjat az énekes, dalszerző, gitáros Jónás Vera kapta. A fiatal művész olyan kísérletező crossover dalszerzői stílusban írja és szólaltatja meg dalait, amely ötvözi az élő elektronikát a teljesen akusztikus hangzással. A Jónás Vera Experiment formáció Game című albuma Japánban is debütált, egy ötállomásos miniturnéval is megtámogatva. Vera részt vett az amerikai OneBeat programban, ahol egy nemzetközi zenészcsapat tagjaként számos koncertet adott az Egyesült Államokban. A zenekar Not the same című dalát az RTL Klub friss sorozatában, a Válótársakban is hallhatta már a közönség. A készülőben lévő második, Tiger, now című album egyik dala, a Walk away az Index idei dalversenyében is jelölt az év dala címre. A mostani Artisjus Junior Díj nem előzmények nélküli, tavaly is az öt legjobb fiatal dalszerző közé választotta őt a szakmai zsűri. Victor Máté így fogalmaz vele kapcsolatban: „Dalai alapvetően intellektuális karakterűek, de átsüt rajtuk valami női érzékenység, sőt érzékiség, amitől izgalmassá válnak.”

Az év junior könnyűzenei alkotója díjat az énekes, dalszerző, gitáros Jónás Vera kapta. A fiatal művész olyan kísérletező crossover dalszerzői stílusban írja és szólaltatja meg dalait, amely ötvözi az élő elektronikát a teljesen akusztikus hangzással. A Jónás Vera Experiment formáció Game című albuma Japánban is debütált, egy ötállomásos miniturnéval is megtámogatva. Vera részt vett az amerikai OneBeat programban, ahol egy nemzetközi zenészcsapat tagjaként számos koncertet adott az Egyesült Államokban. A zenekar Not the same című dalát az RTL Klub friss sorozatában, a Válótársakban is hallhatta már a közönség. A készülőben lévő második, Tiger, now című album egyik dala, a Walk away az Index idei dalversenyében is jelölt az év dala címre. A mostani Artisjus Junior Díj nem előzmények nélküli, tavaly is az öt legjobb fiatal dalszerző közé választotta őt a szakmai zsűri. Victor Máté így fogalmaz vele kapcsolatban: „Dalai alapvetően intellektuális karakterűek, de átsüt rajtuk valami női érzékenység, sőt érzékiség, amitől izgalmassá válnak.”

Ebben a kategóriában az Artisjus négy további alkotónak adott „kiemelt elismerésről” szóló oklevelet: a Fran Palermo frontemberének, Henri Gonzaleznek, az első sikereit az Anti Fitness Clubbal arató, azóta közel 200 dalt szerző Molnár Tamásnak, a Stockholmból Budapestre költözött, sajátos fúziós zenei világot képviselő Antonia Vainak, valamint az Ivan and the Parazol énekes-szerzőjének, Vitáris Ivánnak.

Az év komolyzenei műve díjat Sáry László kapta Remek hang a futkosásban című művéért. Nevéhez fűződik a speciális kreatív zenei gyakorlatoknak nevezett „Sáry-módszer”, amely útbaigazítást nyújt bizonyos zeneszerzői módszerekhez, fejleszti az improvizációs készségeket és a koncentrációt. Számos kurzust tartott zenetanárok számára Japánban, Franciaországban, Németországban, Belgiumban és Észtországban. 1994-től részt vett a Lord Yehudi Menuhin által kezdeményezett MUSE projektben, amely zenén, éneklésen, táncon és testmozgáson alapuló oktatási módszer hátrányos helyzetű gyermekek számára. Száznál több művet komponált különböző apparátusra, szóló hangszerektől kezdve a nagyzenekarokig; számos operát is irt. Remek hang a futkosásban című operájának bemutatója 2015-ben a szombathelyi Bartók Fesztivál keretében volt az Országos Filharmónia rendezésében, a Maladype és a Quaartsiluni együttes közös előadásában. Többek között Erkel-, Kassák-, Bartók-Pásztori-díjjal, valamint Kiváló Művész-díjjal is elismerték munkáját. „[…] egy ilyen zeneszerző van. Ha hallják a művet, ott van benne a repetitív iskola kiemelkedő művelője csakúgy, mint fiatal kora akkoriban szokatlan, de időtlenül szép vokális kamaraműveinek alkotója” – fogalmaz méltatója, Hollós Máté.

Az év fiatal komolyzenei alkotója díjat Balogh Máté kapta. A budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem doktorandusz hallgatója és óraadó tanára, valamint számos zeneszerzőverseny győztese. 2015 februárjában egyike volt annak a négy fiatal európai zeneszerzőnek, akiknek darabjait beválasztották az ECSA (European Composer and Songwriter Alliance) éves konferenciájának záróhangversenyére. Ugyanez év márciusában az ostravai ’GENERACE’ zeneszerzőverseny kiemelt különdíjasa lett A világ útvesztője és a szív paradicsoma című munkájával. 2015 májusában az olasz Fondazione Spinola Banna per l’Arte alapítvány pályázatának győzteseként BABE(urope)L című darabját mutatta be a berlini Mosaik Ensemble, az olaszországi Bannában. 2013‐ban a FUGA Budapesti Építészeti Központban többedmagával megalapította a CentriFUGA elnevezésű kortárszenei műhelyt, amely azóta több tucat ősbemutatónak adott otthont. Ezeken az alkalmakon elsősorban, mint zeneszerző, de gyakran előadóként és karmesterként is részt vesz. Méltatója, Tihanyi László ezt mondja: „Fiatal szerző műveit hallgatni jó. Ha úgy hallom, van véleménye a világról, a művészetről és a kettő viszonyáról, érdeklődve figyelem. Balogh Máténak hallhatóan egyéni és érdekes véleménye van.”

Az év magyarnótaszerzője Gyimóthi Elemér lett. A közel negyedszázados nótaszerzői pályája során számos szakmai díjban részesült. A nótaszerzés mellett nótagyűjtéssel is foglalkozik.

Megjegyzések

Népszerűek

Nyílt levél Rúzsa Magdihoz. Gondolataim a Budapest Parkos buli után.

Kedves Rúzsa Magdolna!
Kérlek tisztelettel, ne vedd sértésnek, hogy ebben a bejegyzésben nem magázódva szólok majd hozzád. Számtalan koncertbeszámolót, kritikát készítettem már, azonban most mégis máshogy, más formában szedném össze gondolataimat a mai, teltházas Budapest Parkos koncerted kapcsán. Szólhatna ez a cikk arról, hogy a repertoárod igen színes, jól felépített és halhattunk többek között olyan dalokat, mint a Mona Lisa, az Aduász, az Egyszer élsz, a Légzés vagy éppen a Nélküled. Írhatnám azt is, hogy betöltötted az egész színpadot, hogy irdatlan jó kondival, energiával toltad végig az elsőtől az utolsó percig. Kiemelhetném azt is, hogy a lehető legjobb zenészekkel vetted körbe magad. Írom is, mert mind-mind igaz.
Most viszont egészen más dologra hívnám fel a figyelmed, mert biztos vagyok benne, hogy te odab(f)ent sok mindent máshogy éltél meg ma. Láttam, hogy zavarba jöttél, amikor összecsuklott a mikrofon állványod, sőt hébe-hóba el is dőlt a szerkezet. Azt is láttam, a…

Audiopoeta: "A gyerekkoromat is gyászoltam az ő elvesztésével" - Interjú, itt a dal!

Audiopoeta áprilisban rukkolt elő Fej vagy íráscímű dalához forgatott klipjével. A formáció ezúttal egy komolyabb hangvételű szerzeménnyel lepte meg közönségét. Az Aludj jól az elmúlásról, azon belül azoknak a kisállatoknak a túlságosan rövidke életéről szól, akiket családtagokként szeretünk, így vélhetően ezzel a dallal sokan könnyedén azonosulnak majd.
„A dalt egy nagyon fontos élőlény elvesztése ihlette. 15 esztendeje, amikor 11 éves voltam, találtam egy kismacskát a kilencedik kerületben. Természetesen nem volt kérdés, hogy hazaviszem-e, így aztán végigkísérte az egész eddigi életem.” – kezdte a produkció frontembere. „Jóban és rosszban ott volt velem, többek között az édesanyám halálakor, vagy éppen jó pár szerelmi dráma tanúja is ő volt. Sokszor az emberek ki-be mászkálnak az életünkben, de ezek a kisállatok mindig ott vannak velünk, biztos pontot adnak számunkra. Édesanyám betegsége miatt hamar fel kellett nőnöm, így az egyetlen gyermeteg játékot és jókedvet ez a négylábú jelent…

CéAnne: „Iszonyatosan nagy energiákat sugároznak” – Az új klipről beszélgettünk

Ha valakinek angyali hangja van hazánkban, akkor az CéAnne. Az előadó januárban jött ki a Find Da One klipjével, most pedig igazi girlpower anyaggal jelentkezik. They Don't Know-ról a Hősökkel közös Budapest Parkos fellépés után beszélgettünk Annával. CéAnne leginkább angol nyelvű előadókat hallgat, főleg karibi, afrikai gyökerekkel rendelkező angol hölgyeket, így nem csoda, hogy ez az anyag is ezen a nyelven jött létre. A dal producere Ádám Péter (Sonar Bistro) volt; a mastert pedig Joeker készítette. 
„Ez a dal egy elég elfoglalt időszakomban született meg, amikor nagyon fáradt voltam már és végre lett egy szabad estém. Decemberben vettem egy gitárt, elkezdtem rajta ügyködni és januárban, a Find Da One megjelenése után néhány nappal, fél óra alatt meglett ennek a dalnak a váza. Sok olyan előadót hallgatok, akik sikert sikerre halmoznak. Ezen az estén egy picit sajnáltam magam, hogy én miért nem tartok ott, ahol ők és többek közt ez ihlette ezt a dalt.” – kezdte az énekesnő.
„Ugyan…