Ugrás a fő tartalomra

Big Daddy Wilson és Ripoff Raskolnikov a Kobuciban

Szeptember 10-én, szombaton igazán nívós programmal várja a blues rajongóit a Kobuci. Az amerikai Big Daddy Wilson jól ismert név Magyarországon, idestova 4-5 éve visszatérő vendége a legjobb fesztiváloknak és kluboknak. A lassan nálunk is legendás státuszt kivívott Ripoff Raskolnikovval évek óta kölcsönösen tisztelik egymás munkáját, Magyarországon is voltak már közös fellépéseik. A Kobuci színpadán ezúttal mindkettőjük bandáját hallhatjuk, előttük a Terra Profonda lép fel.


A Kobuci kert színpadán a népzene, a világzene, a jazz vagy a szintén egyfajta népzeneként megélhető blues művészei nem pusztán egymás mellett, hanem már a kezdetektől fogva egymás tradícióiból is merítve, egymást inspirálva jelentek meg. Közismert, hogy ezeknek a zenei beszélgetéseknek az egyik különleges, ünnepi alkalma az évente megrendezésre kerülő Blues Fesztivál, ahol a műfaj nemzetközi és hazai hírességeit és mestereit egy közös muzsikálással mutatjuk be az élőzene szerelmeseinek. A mára Budapest legfontosabb bluesfesztiváljává érett rendezvénysorozat elsődleges célja egy olyan zeneimádó réteg megszólítása, aki majd a delta-, a chicagoi-, vagy éppen a southern soul-bluesból közvetlenül táplálkozó zenéket átélve tekinthet vissza saját blues-kultúrájára: Ferenczitől kezdve a Mojo Workings-ig vagy éppen Pribojszkiig, hogy csak a nálunk korábban felvonultatott legfontosabb neveket említsük.

Szombaton, a hagyományokat folytatva nem kisebb blues csillagot lát vendégül a fesztivál a hangulatos Kobuciban, mint Big Daddy Wilsont. A meghívó zenekar, Ripoff Raskolnikovval az élen minden bizonnyal azon kortárs alkotók egyike, akik miatt a kelet-európai blues nemcsak egy hagyományos zenei műfaj, hanem a művészi önkifejezés mindannyiunkat felemelni képes, eleven formája is. Ripoff dalszövegei sokszor a költészet közeléből szólalnak meg, muzsikája pedig a nagy példaképek, John Lee Hooker, Tom Waits vagy Blind Willie McTell spirituális erejéből táplálkozik.

Big Daddy pedig nem más, mint a funk, a soul, a gospel és a country gyökereit a bluesban újragondoló Mester, akinek az élete és a zenéje szinte elválaszthatatlanok egymástól. Pályáját gospel énekesként kezdte, és talán éppen ez az oka, hogy ez az alkotói világ olyan sokat tud a blues spirituális tartományairól. Különös módon a blues hagyományaival Európába való áttelepülése után, Németországban találkozott, és olyan barátoktól tanult, mint Champion Jack Dupree, Louisiana Red vagy éppen Eddie Boyd. Karrierjét pedig számtalan szakmai elismerés, tizenkét album és mára természetesen a világhír kíséri.

Megjegyzések

Népszerűek

Odaszúr Dér Heni új Sztorija

Itthon rap, hiphop vonalon leginkább férfi előadók bizonyítanak, a női próbálkozások gyakran iszonyatosan gyengére sikerednek, aminek az az oka, hogy sokszor nagyon nem hitelesek a hölgyek, és  mind szövegileg, mind technikailag túlságosan erőltettettek ezek az anyagok (Tisztelet a kivételnek).Dér Heni 2013-ban indította el szólókarrierjét, és sokakat meglepett, amikor a Sugarloaf zenekarból való kiválását követő első interjúiban elárulta, hogy hozzá mindig is a rap, hip-hop, r&b műfajai álltak legközelebb. Most azonban már magyar Fergieként, illetve Nicki Minajként említik a tehetséget tegnap megjelent videoklipje, a Sztori alatt. Mondjuk tett is azért, hogy elfogadják ebben a szókimondó, arcpirító irányban. Látható, érezhető, hogy nagyobb közönséghez jutottak el az elmúlt öt esztendőben a pimaszabb, pikánsabb, dögösebb dalai (Ég veled, Szemtelen), mint mélyebb, érzelmesebb lírái (Mi lett veled).
A Sztori (Szöveg: Dér Heni, Burai Krisztián. Zene: Burai Krisztián) számomra kéz a k…

Szegedtől az első saját klipig. Interjú Szélinger Annával

Szélinger Annát (CéAnne) én már csak a Hősök zenekar vokalistájaként ismertem meg tavalyelőtt, de sokan még a reggae szcénában figyeltek fel tehetségére. Az ukulele hazai nagyköveteként is számon tartott énekesnővel beszélgettünk a kezdetekről, szeretett hangszeréről, kazettájáról, a Hősökről, valamint az aktualitást jelentő első saját klipjéről is. Fotó: Kőfaragó Zsuzsi
nikiahatos:Kezdjünk egy már egészen biztosan ismerős kérdéssel. Hogy jött az életedbe a zene? Hogyan érkeztél meg te a zenei életbe? CéAnne:Énekkaros voltam, és zongoráztam is általános iskolában, bár az a tudás már eléggé elenyészett azóta. Hat éven át jártam klasszikus hangképzésre, Szegeden, ahol felnőttem. Az egész könnyűzenei pályafutásom onnan indult, hogy apukám Etiópia-szakértő. Egészen kicsi voltam, amikor bekerültem ebbe a közösségbe, például a táborként elindult a Reggae Campre, ami fesztivállá nőtte ki magát. Apukám sokat járt oda, Etiópiával és a raszta kultúrával kapcsolatos előadásokat tartott, és időköz…

Anymood: "Érzelmi alapon írunk zenét"

Bencsik Tamarát sokan a 2008-as Megasztárban ismerték meg. A dögös, tehetséges lány jelenleg az Anymood duójában állja meg helyét, ahol párjával együtt (Aydan) szolgáltatja a talpalávalót.
Mi az Anymood története? Hogyan ismerkedtetek meg egymással? 
Aydan: Mindketten ismerjük a legendás hajógyári szigetet, ahol közel 10 évig voltam rezidens. Tamara pedig nem csak a hangja, de a férfimagazinokban tett pózai miatt is népszerű. Bevallom, nekem az utóbbi kapcsán ugrott be először, hogy ki is ő. Utólag tudtam meg, hogy a művésznő már régen kifigyelt magának a pult mögül, hiszen fellépései után gyakran megjelent nálunk, és mulatott a zenéimre. Aztán az egyik oldalon írt rám először, és elmondta, hogy tetszik neki, amit képviselek. Kiderült, hogy producerkedik, és 100%-ban egyezik a zenei ízlésünk. Innentől elindultak köztünk az ötletcserék, majd megszületett az első közös számunk, mely a mai napig az egyik legkedveltebb dalunk, az OVER.

Mitől más ez a formáció, mint a többi?
Aydan: Elsősorban …