Ugrás a fő tartalomra

Jön a Telekom Electronic Beats Festival Budapest 2016

A Telekom Electronic Beats, a Telekom nemzetközi zenei programja több mint 15 éve rangos eseményekkel vesz részt Európa nagyvárosainak kulturális életében. A Telekom Electronic Beats Festival tavaly új köntösben, kétnapos rendezvénnyel tért vissza, 2016 novemberében pedig ismét ugyanebben a formában jön el többek között Budapestre is, szokás szerint a legnagyobb nevekkel. A nemzetközi pop- és elektronikus zenei élvonal képviselőin túl a fesztivál számos különleges kulturális eseménnyel is kiegészül Budapest szívében.

Az már biztos, hogy a magyar fővárosba érkezik Natasha Khan emelkedett, többszörösen is Mercury Prize-jelölt Bat For Lashes alteregója, ami olyan, mint egy megoldatlan, de csodálatos rejtély: az angol-pakisztáni énekesnő saját törvények mentén működő, barokkosan meseszerű univerzumokat kreál, amelyeknek pillanatok alatt a közepébe rántja a hallgatót. Nincs is semmi meglepő abban, hogy zenéjét számos alkalommal hasonlították már Björkhöz (aki maga is korai Bat For Lashes-koncertlátogató volt), Kate Bush-hoz, PJ Harveyhoz, Annie Lennoxhoz vagy épp Fiona Apple-höz. Idei, komoly kritikai elismeréseket begyűjtő albuma, a The Bride egy olyan konceptlemez, amin egy menyasszony egyedül indul nászútra, miután vőlegénye az esküvőre tartva halálos autóbalesetet szenved - ez minden bizonnyal egy sor intim pillanattal fogja megajándékozni a Telekom Electronic Beats közönségét.

Khan fennkölt mesélését az Is Tropical fogja ellenpontozni némi bolondozósan fúziós elektro-rockkal. A londoni zenekar bele is illik a 21. századi indie zsánerbe, meg nem is: 2009-es megalakulásuk után nem sokkal a francia Kitsuné kiadó képében elég hamar bekopogott a siker, más szempontból viszont egyáltalán nem követték pályatársaikat. Ahelyett, hogy közepes méretű brit klubokban kezdtek volna miniturnézni, inkább minden pénzüket arra költötték, hogy a világ legtávolabb eső helyein léphessenek fel, legyen az venezuelai rockfesztivál, orosz házibuli vagy akár Mongólia, ahol az egyik első nyugati bandaként zenélhettek. Ez a hozzáállás egybevág zenei arculatukkal is: máig szivárványos, furcsán félegzotikus számokat írnak, amik remek előkészítői lesznek az este későbbi részének.

A nemzetközi klubélet egyik legkeresettebb elöljárója, Julio Bashmore. A bristoli basszusfészekben felnőtt producer gyerekként idősebb testvéreinek hip-hop kazettáin pallérozódott, az első Daft Punk-trekkek aztán az elektronikus zene felé lökték, 2009-ben pedig azon kapta magát, hogy Claude VonStroke kiadójánál jön ki az első EP-je. Az áttörés egy nehéz döntést is hozott magával - egyetem vagy zenélés. A folytatást ismerjük: a sajtó, a klubok és a lemezkiadók egy emberként kapták el azt a mély frekvenciákkal is kikövezett ívet, amire Julio ráállította a house műfaját.

Másik kulcsszereplője az idei fesztiválnak a manchesteri születésű, londoni székhelyű Sam Shepherd, azaz Floating Points. Egyöntetűen ünnepelt tavalyi bemutatkozó albuma, az Elaenia egy rendkívül különleges hanganyag lett, ami éppúgy merít a klasszikus zenéből, mint a jazzből, a soulból vagy a brazil könnyűzenéből. De Floating Points már jóval a debütlemeze előtt beírta magát az elektronikus zene megújítóinak nagykönyvébe: rengeteg elismerést kapott páratlan, előremutató dj-szettjeiért, ez pedig olyan, a tánczenével örömmel trükköző nevek mellé helyezte őt, mint Caribou vagy Four Tet, és bejárást jelentett a világ legnagyobb klubjainak keverője mögé is.

Itt lesz továbbá KiNK, aki a bulgáriai Szófiából mindenféle kampány, médiahype és menedzsment nélkül tört fel úgy, hogy annál gyorsabban süvítő üstököst nem mostanában láthatott a techno szcéna. Nevilla Watsonnal való online találkozása után egy Rush Hour-os közös zene irányította rá először a figyelmet 2008-ban, de egy meggyőző erejű dobgéptekergetős YouTube-videó után kapott meghívást a berlini legendás Panorama Barba. Azóta már többször körbejátszotta a bolygót és a legkeresettebb remixerek között jegyzik.

A már egyébként is impresszív felhozatalba becsatlakozik még a berlini Brandt Brauer Frick, három rokonszenves figura, akik a house-t és technót a klasszikus zene hangszereivel hozzák felvillanyozó módon közös nevezőre, a számos zenei határon átszárnyaló és a kilencvenes évek óta aktív, soul-mániás Ripperton, vagy Florian Meier, aki pedig a funk stílusjegyeit kombinálja a késő 70-es évek indusztriális megszólalásával. A fesztiválozóknak lehetőségük nyílik felvenni a ritmust a legígéretesebb új magyar formációkkal is: a korábban Add2Basket néven dj-ző Gensi és Zságer Balázs idén nyáron debütált galaktikus együttműködése, a Changing Grey is színpadra lép, ahogyan a pillanatok alatt a legjobb magyar zenekarok között jegyzett Fran Palermo, és a finom elektronikus tájképeket festő Mïus. A színes zenei programon túl, csakúgy, mint a tavalyi évben, most is változatos kísérőprogramok szegélyezik majd a Telekom Electronic Beats útját Budapest kellős közepén. A moduláris szintetizátorokban utazó Analogue Zone workshoppal érkezik az Akvárium Klubba; a hazai elektronikus zenészek újabb és újabb generációit útnak indító imPro School ingyenes, nyitott előadásokat tart; a magyar Telekom által alapított Kitchen Budapest kreatív stúdió komplex interaktív installációt mutat be; a Telekom Electronic Beats Cinema kortárs dokumentum- és fikciós filmeket vetít majd, a tiltott közel-keleti bulikultúrát bemutató Raving Irantól egészen Werner Herzog internetről szóló filmjéig; a divatbarátok kedvéért nem mindennapi pop-up és shopping eseményekkel készül az Art On Me, a The Garden Studio, az Antifactory Vintage Shop és a SCHATZI; a magyarországi elektronikus színtér egyik legfoglalkoztatottabb flyertervező grafikusa, Roki 15 év munkáit mutatja be a Központban és a Telepen, az Omnivore Gallery pedig Fetish nip collection névvel hoz tető alá egy beszédes nevű kiállítást.A Telekom Electronic Beats Festival ráadásul a félig Budapest-központú Ususty startuppal közösen speciális akcióval készül: régi, kidobásra ítélt mobilokat felhasználásával mutatjuk be, hogyan tudunk különféle zajkeltő eszközöket, hangszereket építeni a használt telefonok alkatrészeiből egy zenész és egy hacker közbenjárásával.

Az Electronic Beatsről: 2000 óta a Deutsche Telekom jelentős mérföldkövet helyezett el a nemzetközi lifestyle- és zenemarketing terepén az Electronic Beatsszel. Ami eredetileg zenei projektnek indult, mára egy olyan teljesértékű programmá vált, ami felöleli a zenéhez kapcsolódó megkerülhetetlen területeket is, mint a design, a tech, a divat vagy az egyéb művészeti formák. Az EB folyamatos, kimagasló tartalmai és eseményei megtestesítik a mai kor digitális bennszülötteinek és a 18-34 éves korai befogadók avantgárd életmódját. Az Electronic Beats innovatív médiaportfólióval rendelkezik, benne az elektronikus zene világába betekintést engedő EB.TV online videósorozattal és a naponta frissülőwww.electronicbeats.net weboldallal. Ez utóbbi portálon az élő eseményeket dokumentáló, zenészeket és alkotásaikat bemutató, továbbá más exkluzív tartalmat kínáló videók, valamint a számtalan mixet felvonultató EB Radio mellett minden megtalálható, ami az aktuális európai klubzenékhez, eseményekhez, művészetekhez és kulturális élethez kapcsolódik.

Telekom Electronic Beats Festival Budapest 2016
A fellépők között ott a Bat For Lashes, az Is Tropical, Julio Bashmore, 
a Floating Points, a Ripperton, a KiNK, Brandt Brauer Frick és további neves hazai előadók
Dátum: 2016. november 4-5. 
Helyszín: Akvárium Klub - Erzsébet tér, 1051 Budapest 

Megjegyzések

Népszerűek

Polyák Rita: "Szerettük volna, hogy a klipben érződjön, hogy szeretjük egymást". Beszélgettünk.

Polyák Rita arcát sokan az Éjjel-Nappal Budapest műsorából ismerik, pedig éveken át volt a Nova Kultúrzenekar vokalistája, illetve több saját dallal is előrukkolt már a legnagyobb videómegosztó portálon. Az énekesnő ezúttal saját formációjával, a REE banddel alkotta meg Fejeket fel című számát.
nikiahatos: Új formációban láthatunk, hallhatunk téged. Kikkel zenélsz együtt és miért REE lett a banda neve? Rita:Korábban már zenéltem együtt a srácokkal, amikor egy akusztikus felállásban tevékenykedtünk. A csapatomat Rugási Károly (dob), Lajtos Péter (basszusgitár), Agárdi Tamás (billentyű), Derzsi Zsolt (gitár) és jómagam tesszük ki. Semmiképpen nem szerettem volna azt, hogy Polyák Rita Band legyen a nevünk, ugyanis azt gondolom, hogy nem én vagyok a lényeg, hanem mindannyian egyenrangú tagjai vagyunk a zenekarnak. Viszont a fiúk a sokadik próba után Rinek kezdtek el szólítani és egy idő után nem volt mese, be kellett adnom a derekam. Így lettünk mi a Ree Band.

nikiahatos: Fejeket fel lett an…

Audiopoeta: "A gyerekkoromat is gyászoltam az ő elvesztésével" - Interjú, itt a dal!

Audiopoeta áprilisban rukkolt elő Fej vagy íráscímű dalához forgatott klipjével. A formáció ezúttal egy komolyabb hangvételű szerzeménnyel lepte meg közönségét. Az Aludj jól az elmúlásról, azon belül azoknak a kisállatoknak a túlságosan rövidke életéről szól, akiket családtagokként szeretünk, így vélhetően ezzel a dallal sokan könnyedén azonosulnak majd.
„A dalt egy nagyon fontos élőlény elvesztése ihlette. 15 esztendeje, amikor 11 éves voltam, találtam egy kismacskát a kilencedik kerületben. Természetesen nem volt kérdés, hogy hazaviszem-e, így aztán végigkísérte az egész eddigi életem.” – kezdte a produkció frontembere. „Jóban és rosszban ott volt velem, többek között az édesanyám halálakor, vagy éppen jó pár szerelmi dráma tanúja is ő volt. Sokszor az emberek ki-be mászkálnak az életünkben, de ezek a kisállatok mindig ott vannak velünk, biztos pontot adnak számunkra. Édesanyám betegsége miatt hamar fel kellett nőnöm, így az egyetlen gyermeteg játékot és jókedvet ez a négylábú jelent…

CéAnne: „Iszonyatosan nagy energiákat sugároznak” – Az új klipről beszélgettünk

Ha valakinek angyali hangja van hazánkban, akkor az CéAnne. Az előadó januárban jött ki a Find Da One klipjével, most pedig igazi girlpower anyaggal jelentkezik. They Don't Know-ról a Hősökkel közös Budapest Parkos fellépés után beszélgettünk Annával. CéAnne leginkább angol nyelvű előadókat hallgat, főleg karibi, afrikai gyökerekkel rendelkező angol hölgyeket, így nem csoda, hogy ez az anyag is ezen a nyelven jött létre. A dal producere Ádám Péter (Sonar Bistro) volt; a mastert pedig Joeker készítette. 
„Ez a dal egy elég elfoglalt időszakomban született meg, amikor nagyon fáradt voltam már és végre lett egy szabad estém. Decemberben vettem egy gitárt, elkezdtem rajta ügyködni és januárban, a Find Da One megjelenése után néhány nappal, fél óra alatt meglett ennek a dalnak a váza. Sok olyan előadót hallgatok, akik sikert sikerre halmoznak. Ezen az estén egy picit sajnáltam magam, hogy én miért nem tartok ott, ahol ők és többek közt ez ihlette ezt a dalt.” – kezdte az énekesnő.
„Ugyan…