Ugrás a fő tartalomra

Metszéspontok: Fassang László, Szirtes Edina Mókus, Szokolay Dongó Balázs közös koncertje

Három zenei világ találkozása, különböző zenei műfajokból érkező szólistákkal, akik hol dallammal, hol kísérettel, hol közös improvizációkkal lépnek be egymás terébe, és hoznak létre valami eredetit, valami soha nem tapasztaltat, műfaji korlátok nélküli, szabad együttzenélésben.


Fassang László orgonaművész, Szirtes Edina Mókus hegedűművész, énekes és Szokolay Dongó Balázs népzenész közös muzsikálásában a legfontosabb: megérteni a másik zenei látásmódját és megtalálni azokat a kapcsolódási pontokat, amelyek által egy új, közös világ jöhet létre. Ezt a különleges hangulatot tapasztalhatja meg a zenerajongó néző 2016. november 9-én, a MÜPÁban, a három művész közös koncertjén.

Az este során a már fent említett zenei metszéspontok, és a másik művészetének megértése válik az együttzenélés kiindulópontjaivá: Szokolay Dongó Balázs dudán, furulyán és szaxofonon megszólaló népzenei ihletésű improvizatív muzsikája, Fassang László improvizációra való nyitottsága, valamint Szirtes Edina Mókus a jazz és pop világából is merítkező egyedi hangzásvilága, meglepő természetességgel él együtt.

A három zenei világ találkozásának egyik fontos színtere a táncritmus, ugyanis a klasszikus zeneirodalom népi táncritmusok ihlette szerzeményekben is bővelkedik. Másik ilyen fontos színtér a zenei ornamentika és hangszínek világa. Fassang orgonára ülteti Dongó díszítéseit, gesztusait. Mókus, magyar költők verseire írt zenei témái pedig ismerős népzenei motívumokat hívnak elő Dongó lelkéből és ujjaiból. Ez a gesztusrendszer a népzenei gyakorlat szerves részét képezi és túllép a kottakép alapján reprodukálható hangok keretein, szokatlan önállóságot adva ezzel az interpretációnak. Szirtes Edina Mókus találkozása a két zenésszel szinte sorsszerű volt. Két évvel ezelőtt, egy felkérés hívta életre hármuk közös produkcióját. Már az első találkozásnál kiderült, hogy Mókus egyéni stílusú hegedűjátéka, a húrok hangja, és a különleges énekhangja, milyen természetesen simul bele Fassang és Dongó zenei világába. Az állandó, kölcsönös inspiráció, amit egymás felcsendülő zenéiből kaptak, önfeledt improvizálásban teljesedett ki.

A témák adottak, a koncert kimenetele ismeretlen: új hangzások kelnek életre a fúvós hangszerek, az orgona és a hegedű által. A muzsika így hol „komolyzenésen”, hol népiesen, hol pedig valami ismeretlen nyelven szólal meg Fassang László, Szirtes Edina Mókus és Szokolay Dongó Balázs tolmácsolásában, 2016. november 9-én a MÜPÁban.

Szokolay Dongó Balázs népzenét, valamint népzenei ihletésű improvizatív zenét játszik dudán, furulyán és szaxofonon. A kárpát-medencei folklór mélyebb tanulmányozása során kezdett népzene feldolgozással foglalkozni. Így születtek saját kompozíciói és azok az improvizatív zenei alapok, amelyek magukon hordozzák a régmúlt zenei kultúráját, ugyanakkor modern, kortárs hangvételűek. Népzenészként 1990 óta rendszeres szereplője a magyar zenei életnek. Fontos megemlíteni azt a műhelymunkát, amelyben a népzene a történeti zenében és az improvizációban teljesedik ki. A koncertezés mellett zeneszerzéssel és alkalmazott zeneírással (tánc- és bábszínházi zenék) is foglalkozik. 1994-ben lett a Népművészet Ifjú Mestere cím birtokosa. 2001-ben Glasgowban, az „Academy of Music and Drama” Népzenei Tanszékén adott szóló koncertet magyar és horvát dudán. 2003-tól 2007-ig az Óbudai Népzenei Iskola dudatanára. 2005-ben Artisjus-díjat kapott. Az idén, 2016-ban Príma Díjat kapott.

Fassang László pályája a világ legrangosabb orgonaversenyeinek győzteseként és díjazottjaként 2002 óta töretlenül ível felfelé. Diplomáit a budapesti Zeneakadémián és a párizsi Conservatoire-on szerezte. Tanulmányait megszakítva 2000-ben egy évet töltött Japánban, ahol a Sapporói Koncertterem rezidens orgonistája volt. 2002-ben a kanadai Calgary-versenyen elnyerte az improvizáció aranymedálját, 2004-ben pedig neki ítélték oda a világ legjelentősebb orgonaversenyének tartott Chartres-i verseny interpretációs nagydíját és közönségdíját. Szólólemezei jelentek meg Japánban és Franciaországban. Világszerte koncertezik, emellett a spanyolországi San Sebastian Zeneművészeti Főiskolán improvizációt tanított. Szakértőként részt vett a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem orgonájának építésében. 2006 óta a Müpa orgonakoncertjeinek művészeti vezetője. Ugyancsak 2006-ban Liszt Ferenc-díjjal és Prima Díjjal tüntették ki. 2008 szeptemberétől a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem orgona tanára. 2016-ban Magyarország Érdemes Művésze díjjal tüntették ki.

Szirtes Edina Mókust, a fergeteges humorú kecskeméti lányt korkedvezménnyel vették fel a szegedi konzervatóriumba, ahol hegedűművész diplomát szerzett. Mivel ő volt a legkisebb, a többiek anyáskodásának köszönheti „Mókus” nevét, amit (lassan) világszerte ismernek. “Szirtes Edina Mókus a magyar world-zenei színtér egyik legrendhagyóbb figurája. Nagyon ritka koktél az övé: virtuózan rutinos profi, s közben száz százalék természetes egyéniség. Hol folkos, hol sanzonos, hol keleties, hol kortárs zenés hangzásban utazik, de markáns hegedűfutamai és száz közül is felismerhető, sodró-nyers énekhangja mindenféle áramlatokon felül emelik. Szerelem és kínai filozófia, égbemászás és földönjárás, misztérium és vagányság… Mókus természeti jelenség. Róla nevezném el az első magyar hurrikánt, Katrina és Sandy hazai rokonát.” – mondta róla Lackfi János. Emlékei szerint hétévesen komponálta az első mesejáték muzsikát, és másodikos gimnazista volt, amikor kirúgták a Ki Mit Tud?-ból, mert nem hitték el, hogy a választott József Attila-vershez valóban ő írta a zenét. „El sem hiszem, hogy itt vagyok” – ezzel a mondattal kezdte legutóbbi estjét a Müpában, majd hozzátette gyorsan: „be is vagyok rezelve a helyhez és az alkalomhoz illően”. Pedig lassan (inkább gyorsan) meg kéne barátkoznia a nagy és telt házas koncertekkel, és azzal, hogy egyre nagyobb rajongótábora követi minden megmozdulását. Már, ha bírja a tempót, amit Mókus diktál.

Metszéspontok 
2016. november 9. (szerda), 19.30
MÜPA-Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Közreműködnek:
Szirtes Edina Mókus – hegedű
Fassang László - orgona
Szokolay Dongó Balázs – fúvós hangszerek

Megjegyzések

Népszerűek

"Elképesztő érzés, hogy életem első külföldi dalába is bekerülhetett Mirko tudása és energiája" - Új dal Kullai Timitől

Kullai Timi egy ideje visszavonult a média világából. Persze a lány nem tétlenkedik, párjával, Mirko Milan Milosevits producerrel, zenésszel gőzerővel alkotnak. Timinek mindig is titkos vágya volt, hogy külföldi előadókkal dolgozhasson, ez pedig meg is valósult, hiszen az amerikai Billboard No.1 helyezettje, Bernard Greene kérte fel őt közös munkára. De mi is a helyzet Kullai Timi háza táján? Interjú a tehetséges énekesnővel!
NIKKK: Bemutatkozol az Eurodance műfajában is. Honnan jött ez az egész? TIMI:Az eurodance már egészen korán a vénáimba került, hiszen ezek a zenék tinikoromban mentek. Én ezekre ugráltam, tomboltam az ágyamon, és boldog voltam tőlük. Erről a korszakról nagyon hálás beszélnem, mert a mai napig ezek a dalok azok, és ez az az egész korszak, ami azonnal energiával tölt fel! Mint egy bomba, ami felrobban melletted, benned, semelyik zenei stílus nem tudja ezt kiváltani belőlem. Mostanra az is társul mellé, hogy ma már hátam mögött van egy jó pár zenei stílus megtanulása…

Berkes Olivér volt a Sztárban Sztár 2017 harmadik adásának legjobbja

A Sztárban Sztár ötödik szériájának első kiesőjét Détár Enikő jelentette. A műsor elején senki sem szeretne távozni, így ezen a héten is mindent megtettek a versenyzők, hogy ők legyenek a legjobbak.
A show-t Janicsák Veca nyitotta meg, aki ezúttal igazi szöszi dívaként, X-tinaként érkezett a színpadra. Bár a mozgás, a dögösség szempontjából voltak hiányosságok, hangilag nagyon odatette magát Veca. Singh Viki az egyik legszebb magyar szerelmes nótával, Emílió Ne nézz vissza rám-jával bizonyított. Liptai Klaudia többször elmondta már, hogy egy női előadónak nehéz férfi hangon énekelni, ami ezúttal is bebizonyosodott. Nagyjából ugyanannyiszor hallottam Viki hangját, mint az Emíliótól átvett jegyeket, mégis megnyerőnek éreztem a produkciót.
Van azonban egy előadó, aki az első három adásban egy alkalommal sem jött át nekem, ő pedig Cserpes Laura. Talán ő az egyetlen, aki az eddig kapott karakterek egyikét sem hozta.
Pápai Joci Kylie Minogueként talán először nem ment át túlzott paródiába, …

CocoTia: "Mindig is szerettem a tűzzel játszani" - Itt a klip!

CocoTia ebben az évben alaposan beindult. Nyáron jött ki a Nem várok, a Részeg Tündér, és a Cherry Lemonade dalokkal, és máris itt van szeptemberi újdonsága, a Rainbow. Pihenésről felesleges őt kérdezni, úgy tűnik bőven van benne elég energia.
NIKKK: Igazán filmes hatású klippel jöttél elő. Kivel dolgoztál ezúttal?
COCOTIA:Nagy terveink vannak ezzel a dallal, ezért is készültünk hozzá tudatosan egy nagyobb hangvételű klippel. A videót Max Tailor készítette, a produkciós menedzser pedig én voltam. A célunk az volt, hogy filmszerű klipet készítsünk, tele akciójelenetekkel, autós üldözéssel, keleties harcokkal. Rengeteg speciális elemet használtunk, füstöt, tűzijátékot és a téma miatt romos helyszínekre is elmentünk. Ez volt az eddigi legnagyobb előkészületeket igénylő anyagom, illetve a leghosszabb forgatásunk is, de megérte! Egy történetet adhattam a hallgatóknak, és megmutathattam egy másik oldalamat is. Végre nem csak szerelmes, rózsaszín ködös videókat láthatnak, hanem egy vagány, b…