Ugrás a fő tartalomra

Zséda tudja a képletet! Kémia lemezkritika!

Emlékszem, amikor először találkoztam első saját számával, egyből éreztem, hogy ezzel valami új kezdődik el. Aztán jött az első lemez is, majd teltek-múltak az évek és Zsédában nem kellett csalódnom. Egy iszonyatosan nőies előadásmód tűnt fel a láthatáron, ami mind külsejében, mind zenéjében igazán friss volt, és minőségi. Kialakult az a senkimáséval nem keverhető Zsédás stílus, amit bár sokan szeretnének lemásolni, senkinek sem sikerül. Nincs itt olyan képlet, amit koppintani lehetne, erre az igéző bűbájra bizony születni kell.

Most pedig némi szünet után a kezemben tarthatom legújabb, Kémia című lemezét. Az albumon olyan kiválóságok dolgoztak, mint Rakonczai Viktor, Molnár Tamás, Valla Attila, Tóth G. Zoltán, Lotfi Begi, vagy éppen Szabó Zé. Ennyi információból talán már sejthető, hogy igen sokszínű, többrétű lemezről beszélhetünk. Stílusában az igényes pop, a klasszikusabb könnyűzene és egy csipetnyi jazz jellemzi.

A korongról sokan ismerhetik már az Óceán című szerzeményt, amely egy lüktető, pezsgő, szerelmes dal, ami tökéletes előfutára volt a lemeznek, ugyanis az egész album pontosan olyan vibráló, energikus, jól kidolgozott, mint ez a sláger. 

Kiváló indításként rögtön itt van az Adj még levegőt, amiben pontosan annyi szusz van, amennyi meghozza a zenehallgatáshoz a kellő kedvet, lendületet. A Mindenségen át című dal garantáltan mindenkit magával sodor, hiszen nincs ember, akinek ne lennének ismerősek a benne lévő érzések. Amikor valaki már régen nincs ott mellettünk, mégis gondolatainkban, szívünkben kőkeményen jelen van továbbra is...



Igazi különlegesség a Jours Sourds, amely mint a címből is kiderül, francia nyelven íródott. Érdekes dolog az, amikor egy szerelmes dal egy esemény hatására teljesen új értelmet nyer. Pontosan ilyen a Jours Sourds is, amely a párizsi terrortámadáskor sokkal durvább mélységet kapott. Hogy a hidegrázósan komoly gondolatok és érzelmek után újra felpörögjünk, arról gondoskodik az extra fűszerezettségű Eperhold. Külön gratulációnkat küldjük a zeneszerzőnek, Tóth G. Zoltánnak! Telitalálat!

Ismerős az érzés, amikor kapsz egy ölelést, és minden gond, bánat, vagy bármi egyéb megszűnik létezni a számodra? Egyedül csak az az ölelés él neked... Vagy inkább te élsz az ölelésért... Nos, akkor pontosan tudni fogod, hogy miről szól a Fosszíliák. És mikor ismét elvesznél ebben az ölelésben, legalábbis képletesen, akkor visszaránt a földre az Úgy szeretném. Ez pedig ismét egy egyedülálló zenei csemege, ugyanis Zsédán túl találkozhatunk benne Demjén Ferenccel és egy szimfonikus zenekarral is. Végtelenül finoman találkozik Zséda és Demjén stílusa, páratlanul egészíti ki egymást a két előadó, akik a könnyűzene két generációját hozhatják össze. A számok sorrendiségéből is látszik, hogy ügyesen építették fel ezt a lemezt, mert amikor valami mélyebb tartalomban kezdenénk elsüllyedni, akkor egy másik nóta felpörget minket, hogy energiát löveljen belénk.


A korong vége felé ismét már ismerős dalokkal találkozunk, hiszen érkezik a Balogh Tamással közös Szórd fényed rám. A szám a Nemzeti Tehetség Program himnusza lett, ami egyetlen percig sem csoda, hiszen amíg sok ilyen célból készült dal tele van közhelyekkel, addig ezt a számot egy hihetetlen reményteliség öleli át. Pont ilyen energiákra van szükségük a pályakezdő előadóknak. Aztán itt van a country, dance és a pop elemeit is felsorakoztató Hány percet élsz is, ami ismét véget nem érő érzelmek közé kalauzol el bennünket.

A korong utolsó számát az Úgy szédülök én jelenti, ami ugyancsak ismerősen csenghet a zeneszeretők körében, ugyanis a You Go To My Head jazzballada hibátlan átdolgozása. A populáris dalok mellett Zséda a jazzben is nagyon otthonosan mozog, és bizony szívesen hallanék tőle több ilyet még annak ellenére is, hogy nem rajongok ezért a műfajért.

A lemez konkrét formája sem okoz csalódást Zsédenyi Adrienn rajongóinak, az énekesnő fekete-fehér, szuper dögös fotói már előre sejtetik, hogy érzéki, változatos, kifinomult, gazdagon hangszerelt zenei világba kalauzol el bennünket. Nos, nem véletlen, hogy Fonogram, eMerton és Artisjus díjak is landoltak már Zsédánál... Gratulálok az albumhoz!


Dalok a lemezen: 
Adj még levegőt
A mindenségen át
Óceán
Ez most valami más
Jours Sourds
Eperhold
Nem múlhat még
Páratlan
Fosszíliák
Úgy szeretném
Egy
Szórd fényed rám
Mondd, látom még őt
Hány percet élsz
Úgy szédülök én 

Értékelés: 10/10
Írta: Nikkk

Megjegyzések

Népszerűek

Watchme: „Üdvözlet Pásztor Annának és köszönet a létéért!”

Első magyar nyelvű száma, a Vonalkód után ismét egy anyanyelvű nótával rukkolt elő az izgalmasan fűszerezett, játékos Watchme. A Játszunkról a zenekarvezető, a szaxofonos Baracskay Rita mesélt.
Mikor, kinek a fejéből pattant ki az ötlet?
Pont egy éve a Veszprémi utcazene Fesztiválon gondolkodtunk el azon, hogy ideje egy magyar dalnak. Egyrészt mert nagyon családias, isteni fesztivál hangulat volt, másrészt a zsűri is folyton kiemelte, hogy igényelnék ezt tőlünk. Ekkor leültünk és elkezdtünk arról agyalni, hogy melyik az a magyar előadó, akinek a személye és a szövegei is mindannyiunkhoz közel állnak. Hát nem volt egyszerű! Én is és szerintem a többiek is szigorúak vagyunk, aztán Szelina felvetette, hogy „bakker az Anna”. Innentől tök egyértelmű volt, így meglett a szöveg, a zene pedig már jött magától. Üdvözlet Pásztor Annának és köszönet a létéért!
BOM ismét veletek dolgozott. Miért pont őt választottátok/vontátok be ebbe a nótába is?
Ott ült mellettünk az asztalnál, nagyon cink le…

Előrukkolt Pasztellkék című új számával a Dirty Slippers

A Dirty Slippers rendkívül inspiratív és sikeres időszakát éli, a zenekar idén már a második videoklippel rukkol elő. A téli "Már nem" már bepillantást engedett a zenekar új nagylemezének a hangzásvilágába, azonban a vadiúj dal a Pasztellkék, egy ízig-vérig modern, táncolós bulihimnusz lett. A dal gyorsan bekerült a hazai rádiók játszási listájára is, sőt még Erdélyben és a Vajdaságban is napi szinten hallható. A videoklip Ritók-Filip Áron munkája, aki korábban már két kisfilmet is rendezett a zenekarnak. Ezúttal azonban egy teljesen új, szürreális világ jelenik meg, amely tökéletesen passzol a dal mondanivalójához. Élj a mának! Élj meg minden pillanatot! Szórakozz és bulizz! A klip főszereplői Szabó Kriszta topmodell és Szathmáry Nándor, akik egy álomban találkoznak, de hogy miként, az a videoklip végére derül ki.

A Pasztellkék kapcsán a zenekar frontembere, Lobó-Szalóky Lázár érdekes részleteket is elárult: "Mindig is akartunk egy bulihimnuszt írni. Az előző két leme…

CocoTia és a Cherry Lemonade: "Óriási vidámság faktor van benne"

CocoTia aztán nem tétlenkedik ezen a nyáron, a Nem várok és a Részeg Tündér után hétvégén ismét egy új dallal rukkolt elő. A lány a két magyar nyelvű nótát követően visszakanyarodott egyik kedvenc nyelvéhez (legalábbis énekelni nagyon szeret így), az angolhoz!
Nikkk: Ismét visszatértél az angol nyelvhez. Miért döntöttél így?
CocoTia: Tudatosan hozom ki így a dalaimat, és szeretek felváltva énekelni magyar és angol nyelven. Hozzám közelebb áll az angol nyelvű éneklés, valószínűleg azért, mert Amerikában éltem hosszabb ideig. Ettől függetlenül úgy érzem, hogy a hazai közönségnek is szeretnék azzal kedveskedni, hogy magyarul énekelek. Régen gyerekkoromban sokat énekeltem például népdal versenyeken. Az első debütáló dalomnak köszönhetően voltak megkereséseim és ennek eredményeképpen Svédországból felkértek, hogy dolgozzunk együtt egy dalon, ennek a munkának a gyümölcse lett a Cherry Lemonade. De itt nem ért véget az út, mert ennek a közös együttműködésnek köszönhetően további dalok is szül…