Ugrás a fő tartalomra

A Mantra Porno újraértelmezte egykori lemezét

A Mantra Porno 2011-ben mutatta be Kérek Lakást című lemezét, és bár azóta több albumuk jelent meg, most az Ocean Productionssel karöltve a korong dalaihoz szöveges videókat készítettek. Ennek egyik oka, hogy a zenekar többi számához már készült valamilyen vizuális anyag, ehhez viszont azt a bizonyos egy videóklipet leszámítva semmi. Így hazánkban egyedül a Mantra Porno mondhatja el magáról, hogy egy lemeznyi egyedi videóval rendelkezik. Erről Zolnai Mártonnal, a zenekar oszlopos tagjával, valamint Hargitai Fannival az Ocean Productions kreatív vezetőjével beszélgettünk.


Marci, mesélj egy kicsit arról, hogyan jött az ötlet a szöveges videókhoz!

Z. M.: Korábban csak azok a számaink voltak elérhetőek a videómegosztókon, amihez készült klip, vagy volt még egy visual project nevű akciónk is, ahová a koncertvetítés anyagát tettük fel. A korábbi évek anyagaiból így sok minden kimaradt, az újakból meg némelyik csak statikus háttérrel volt fent, ami azért ma már nem olyan elegáns. Így jött az ötlet, hogy a teljes repertoárt tegyük fel szöveggel, háttér videóval. Persze a majdnem teljesen instrumentális zenéknél majd gondban leszünk, de arra is van megoldás.

Fanni, te milyen technikával dolgozol?

H. F.: A Mantra Porno lyric videói esetében többféle technikát is használtam, olykor vegyítettem. Van köztük olyan klip, ami inkább fotó-alapú, és van, amihez kizárólag videókat készítettem és használtam fel. Szeretek a témához minél „közelebb” menni, vagy homályosan mutatni egy-egy elemet, ez a jelleg mindegyik klipben fellelhető. Így a néző, ha nagyon konkrét dolgot lát, vagy épp ellenkezőleg, valami megfoghatatlant, szabadon értelmezheti az adott klipet, és görcsös történetkeresés helyett belefeledkezhet a látványba.

Mennyire más egy szöveges videó elkészítése, mint egy videóklip?

H.F.: Nagyon fontos a dalszöveg-ritmus-látvány hármasa. Míg egy videoklipben szabadabban lehet értelmezni a zene és a képi világ összhangját, a lyric videók esetében eggyel több réteg van jelen, ez pedig a dalszöveg, ami írottan is megjelenik a klipben. Tehát ha ezek közül valami túl sok, vagy túl kevés, akkor bukik az egész. Például ha a látvány nem elég izgalmas, akkor elvész a klip varázsa, de ha meg túl intenzív, elvonja a figyelmet a dalszövegről, vagy akár a zenéről. Így nagy odafigyelést igényel, milyen ritmus alapján vágom meg az anyagot: a zenéhez, a dalszöveghez, vagy a tartalomhoz igazítva. A Mantra Porno klipekben egyébként ez az elsődleges irányadó a dalszöveg lett.

Azt nagyon fontos kiemelni, hogy az Ocean Productions nem dolgozik „hozott anyagból”, így az összes videóhoz egyedileg készítették el a videókat. A külön forgatások során minden számhoz a megfelelő hangulatot próbálják megtalálni, és ez a Mantra Porno-nál is pontosan így történt. A végeredmény egy egyedi és kreatív termék. A cég egyik hitvallása amúgy is a minőségi termékek létrehozása, így ez esetben ez az elvárás abszolút teljesült.

Hogyan találod ki, hogy az adott számra milyen hangulat illik?

H.F.: Sokat meghallgatom a számokat, figyelek a dalszövegre, a tartalmára, a zene stílusára. Aztán bevillan egy ötlet, ezt mindig leírom, hogy ne felejtsem el, és aztán ezt az ötletet görgetem tovább, egészítem ki. A Mantra Porno klipek forgatását azért egy csoportos ötletelés és a tervek véglegesítése előzte meg, és mivel ezek a tervek nagyrészt mindig csak a klipek magjai voltak, gyakran a munkafolyamat közben is történtek változások, kiegészítések.

A Kérek lakást című lemez egyébként a Mantra Porno harmadik albuma volt. A zenekar dalait akkor már rendszeresen játszotta a Petőfi Rádió, így nem csoda, hogy a nagyobb fesztiválok és egyetemi rendezvények állandó szereplőivé váltak. A lemez érdekessége, hogy elsőként ezen hangzottak el magyar nyelvű nóták, valamint a korábbi elektronikus hangzásvilág mellé megjelent a zenekarra jellemző „álnaiv pop” hangulat is. És ez tette egyedivé őket. A Kérek Lakást videóklipjét Hatvani Balázs rendezte. Az animációs technikára épülő kisfilm egy igazi videójátékot jelenít meg. A főszereplő egy lány, aki mindenáron lakást próbál szerezni hobbijához. ITT meg is tekinthető.

Marci, hogyan emlékszel vissza a Kérek Lakást lemezre?

Z.M.: Az addig megszokottakkal ellentétben már magyar nyelvű dalok is szerepeltek rajta. Akkoriban sok volt a tagváltás és több énekesnővel dolgoztunk együtt, az albumon összesen hárman énekelnek (Ív, Bakó Kriszta és Angyal Dorottya), de van férfi vokál több számban, melyeket Tóth Lóránt szerzett és maga is énekelt. Tulajdonképpen a lemez végére a doboson kívül mindenki új tag volt). A felvételeket stílusosan különböző lakásokban vettük fel, a címadó dalt egy kertes ház garázsában találtuk ki, ahol akkoriban próbáltunk. Az ehhez készült klip volt az első, amit hagyományosan forgattunk, csapó, statiszták, több napos forgatás, sok helyszín, mivel előtte mindig saját készítésű vagy animációs klipek születtek. A borító ötlete Barcelonában, egy épület láttán született, ami fel is került rá, de tulajdonképpen annyi ott az építészeti látványosság, hogy emiatt kerültek különböző "lakások" az borítóra.

Hogyan kerültetek az Ocean Productions közelébe?

Z.M.: Az Ocean Productions nemrég alakult, korábbi közös munkából már volt ismeretség, így kerültünk "újra" kapcsolatba.

Fanni, Te hogyan jellemeznéd az Ocean Productions munkáját?

H.F.: Gyakran kapok szabad kezet, erősíthetem azt a vonalat, amiben jó vagyok, amely stílus, irány a munkáimra jellemző, de van lehetőség újdonságokat is kipróbálni, kísérletezni. A munkánk nem csak lyric videókra koncentrálódik, készítünk teasereket, reklámfilmeket, de kampányokhoz kapcsolódó egyéb szolgáltatásokat is nyújtunk. Mindemellett pedig nagyon közvetlen kapcsolatunk van az ügyfelekkel, amit díjaznak is, mert tudják, mit kaphatnak a pénzükért.

Népszerűek

Előrukkolt Pasztellkék című új számával a Dirty Slippers

A Dirty Slippers rendkívül inspiratív és sikeres időszakát éli, a zenekar idén már a második videoklippel rukkol elő. A téli "Már nem" már bepillantást engedett a zenekar új nagylemezének a hangzásvilágába, azonban a vadiúj dal a Pasztellkék, egy ízig-vérig modern, táncolós bulihimnusz lett. A dal gyorsan bekerült a hazai rádiók játszási listájára is, sőt még Erdélyben és a Vajdaságban is napi szinten hallható. A videoklip Ritók-Filip Áron munkája, aki korábban már két kisfilmet is rendezett a zenekarnak. Ezúttal azonban egy teljesen új, szürreális világ jelenik meg, amely tökéletesen passzol a dal mondanivalójához. Élj a mának! Élj meg minden pillanatot! Szórakozz és bulizz! A klip főszereplői Szabó Kriszta topmodell és Szathmáry Nándor, akik egy álomban találkoznak, de hogy miként, az a videoklip végére derül ki.

A Pasztellkék kapcsán a zenekar frontembere, Lobó-Szalóky Lázár érdekes részleteket is elárult: "Mindig is akartunk egy bulihimnuszt írni. Az előző két leme…

Watchme: „Üdvözlet Pásztor Annának és köszönet a létéért!”

Első magyar nyelvű száma, a Vonalkód után ismét egy anyanyelvű nótával rukkolt elő az izgalmasan fűszerezett, játékos Watchme. A Játszunkról a zenekarvezető, a szaxofonos Baracskay Rita mesélt.
Mikor, kinek a fejéből pattant ki az ötlet?
Pont egy éve a Veszprémi utcazene Fesztiválon gondolkodtunk el azon, hogy ideje egy magyar dalnak. Egyrészt mert nagyon családias, isteni fesztivál hangulat volt, másrészt a zsűri is folyton kiemelte, hogy igényelnék ezt tőlünk. Ekkor leültünk és elkezdtünk arról agyalni, hogy melyik az a magyar előadó, akinek a személye és a szövegei is mindannyiunkhoz közel állnak. Hát nem volt egyszerű! Én is és szerintem a többiek is szigorúak vagyunk, aztán Szelina felvetette, hogy „bakker az Anna”. Innentől tök egyértelmű volt, így meglett a szöveg, a zene pedig már jött magától. Üdvözlet Pásztor Annának és köszönet a létéért!
BOM ismét veletek dolgozott. Miért pont őt választottátok/vontátok be ebbe a nótába is?
Ott ült mellettünk az asztalnál, nagyon cink le…

CocoTia és a Cherry Lemonade: "Óriási vidámság faktor van benne"

CocoTia aztán nem tétlenkedik ezen a nyáron, a Nem várok és a Részeg Tündér után hétvégén ismét egy új dallal rukkolt elő. A lány a két magyar nyelvű nótát követően visszakanyarodott egyik kedvenc nyelvéhez (legalábbis énekelni nagyon szeret így), az angolhoz!
Nikkk: Ismét visszatértél az angol nyelvhez. Miért döntöttél így?
CocoTia: Tudatosan hozom ki így a dalaimat, és szeretek felváltva énekelni magyar és angol nyelven. Hozzám közelebb áll az angol nyelvű éneklés, valószínűleg azért, mert Amerikában éltem hosszabb ideig. Ettől függetlenül úgy érzem, hogy a hazai közönségnek is szeretnék azzal kedveskedni, hogy magyarul énekelek. Régen gyerekkoromban sokat énekeltem például népdal versenyeken. Az első debütáló dalomnak köszönhetően voltak megkereséseim és ennek eredményeképpen Svédországból felkértek, hogy dolgozzunk együtt egy dalon, ennek a munkának a gyümölcse lett a Cherry Lemonade. De itt nem ért véget az út, mert ennek a közös együttműködésnek köszönhetően további dalok is szül…