Ugrás a fő tartalomra

„Best of” világzene a 25. Szigeten

A 25. Sziget alkalmából egy olyan „best of” programmal ünnepel a Világzenei Nagyszínpad, amely felvonultatja a színpad eddigi legnagyobb sikereit, de annak az elvárásnak is megfelel, hogy bemutassa a világzene legfrissebb produkcióit. A Nulladik napon beindul egy magyar hullám, majd a világzene legnagyobbjai érkeznek a múltból és a jövőből. Teljes a Sziget világzenei helyszínének programja.

Az elmúlt harminc évben, mióta az etnikus alapú zenék gyűjtőfogalmaként elterjedt, a World Music a könnyűzene egyik legnépszerűbb irányzata lett. Olyan országokból váltak közismertté előadók, amelyekről addig hallani sem lehetett, és ahol – mint a Zöld-foki-szigeteken vagy Madagaszkáron – lemezipar sem létezett.

A Sziget Világzenei Nagyszínpada 2000 óta veszi ki a részét a világzenei mozgalomból, és jelenlegi helyén mintegy tizenötezer fő igényes szórakoztatására szolgál. Az elmúlt tizenhét évben a színpad kirívó nemzetközi rangra tett szert, lévén a műfaj valamennyi kiválósága fellépett rajta, másrészt azért, mert folyamatosan érzékenyen reagált az újabb és újabb világzenei trendekre, hullámokra. Több mint kétszáz előadó fogadta el eddig a felkérését, a világ legnagyobb sztárjai Angliától Guineaig, Belgiumtól Szenegálig.

A felhőtlen szórakozást biztosító „bulizenét” szolgáltató világzenei helyszín megkülönböztetett figyelmet fordít az Európa-szerte hódító balkáni és a ska-alapú tánczenék előadóira, a világzene sztárjai mellett természetesen az újonnan feltűnt előadókat is bemutatja, és a tánczenék dominanciája ellenére – az igényes szakmaiságból és az etnikus jellegből nem engedve – az érzékenyebb vagy kísérletező jellegű produkciókat sem zárja ki.

A visszatérő előadók közül kiemelhető a szerb Goran Bregović – akinek évtizedek óta a Balkán himnuszaiként terjednek örökzöldjei – az elmaradhatatlan Wedding and Funeral Band élén; a világ egyetlen Grammy-díjas klezmerzenekara, a legendás The Klezmatics; az elementáris orosz ska klasszikusa, a húszéves fennállását ünneplő Leningrad; a marokkói gnawát forradalmasító Orchestre National de Barbés; a latin ska királya, a szicíliai Roy Paci & Aretuska; katartikus „etno-káosz”-ával az ukrajnai DakhaBrakha, a sivatagi bluesból sivatagi rockot teremtő mali Tamikrest és lehengerlő pánafrikai tánczenéjével a zimbabwei Mokoomba.

Az újdonságok sorát a közeljövő sztárjai alkotják, így a török népzenét pszichedelikus rockkal ötvöző Gaye Su Akyol; a brazil afrobeatet megteremtő Bixiga 70; az újra virágzó latin pszichedélia tucsoni éllovasa, az Orkesta Mendoza; szatírikus, punkos klezmerével az izraeli Jewish Monkeys; de itt lesz az ellenállhatatlan chilei fieszta-felelős, a Chico Trujillo is. Végre bemutatja rockos kíséretű torokéneklését a mongol Hanggai; kiderül, hogy miért a „Balkán sarlatánja” Magnifico; na és hogy miért emlegetik a hatvanas évek legnagyobb amerikai soul énekesnőinek rokonságában a fiatal portugál Marta Rent a Groovelvets kíséretében. A hazánkban is roppant népszerű multikulturális francia együttesek közül idén a Zoufris Maracasra és a La Gâpette-re pöröghet közönségünk, és akkor a roma zenék éjszakai felhozataláról még nem beszéltünk…

Márpedig a helyszín a cigányzenék híveit is kényeztetni fogja. Először mutatkozik be Magyarországon az utóbbi években szenzációt keltett glasgow-i John Langan Band, a maga keltás-punkos, balkáni-flamencós elegyével. A balkáni és a latin zenék együtt ragadnak magukkal a barcelonai székhelyű, de szigorúan multietnikus Electrorumbaiao koncertjén is, míg a francia La Caravane Passe főleg a manouche jazz világában van otthon.

Mint már szóba került, a hazai fellépőkből sem lesz hiány. És – cseppben a tenger módján – ugyanaz a stiláris gazdagság, ugyanaz a változatosság és ugyanaz a „party-szellem” lesz tetten érhető a koncertjeiken, mint a színpad nemzetközi kínálatában. Hiszen ki tudna ellenállni a Bohemian Betyars zúzós-ugrálós „speed-folk-freak-punk”-jának; nemzetközi hírű ska-együttesünknek, a PASO-nak, mely hidat teremtett Kingston és Budapest között; a nagyecsedi roma hagyomány minden varázsát hatványozó Romengónak; vagy a kelet-európai és balkáni zenéket őrületes energiával összekovácsoló Besh o droMnak?

De ez még semmi! 2017-ben először kimondottan a magyarországi világzenékre összpontosít a Világzenei Nagyszínpad Nulladik napi programja. Ezen a napon hat kiváló zenekarunk lesz hallható: fellép moldvai csángó gyökerű transz-zenéjével a Zoord; elragadó bájú és roskadásig pörgő paszabi cigányzenéjével a Parno Graszt; funkos-rockos „csángó-boogie”-jával a Kerekes Band; a Balkán legsűrűbb rétegeit is felkavaró tamburazenéjével a Söndörgő; végtelenül sodró punkos ír kocsmazenéjével a Firkin; és végül a folk- és partyzene eddig ismeretlen ötvözetét nyújtó Lajkó Félix feat. Óperentzia.

Népszerűek

"Az összes macsó életében megérkezik az a nő"- Száraz Tomi interjú a Retropoly musical kapcsán

Száraz Tomi mindössze tizenhét éves volt, amikor bekerült az ezredfordulón nagy népszerűségnek örvendő, három lemezt piacra dobó Picasso Branch fiúbandába. Kiválása után megkapta első külföldi szerződését, így bizonyíthatott énekesként Európa-szerte, emellett láthattuk az Operett Színházban (Rómeó és Júlia, Elisabeth, Oltári Srácok) vagy éppen a Madách Színházban (Jézus Krisztus Szupersztár). Mióta ismerem, sosem panaszkodott még arról, hogy fáradt lenne, pedig folyamatosan több projektben dolgozik (színész-énekes teendői mellett például fotózással is foglalkozik), ezer fokon ég. Tomi természetesen most sem unatkozik, most éppen a Retropoly musical csapatával járja az országot, valamint nemrég Erdélyben is bemutatkozott a produkció. Villáminterjú Száraz Tomival.

Nikkk: Kiknek ajánlanád a Retropolyt? Miért érdemes megnézni? Tomi: Őszintén, tényleg mindenkinek! Aki átélte a 90-es években, a Millenium környékén ezt a korszakot, szerette annak slágereit, annak ez a musical egy szuper noszta…

Király Béla: "Hatalmas megtiszteltetés ez nekem"

Király Béla remek példa arra, hogy ha valaki hittel, kitartással, és szakmai alázattal dolgozik, akkor komoly célokat, álmokat is elérhet a szakmájában. Béla több éve már, hogy így alkot, amelynek meg is van a gyümölcse! Interjú a koreográfussal, táncossal!
NikkkMegszokhattuk, hogy nem tétlenkedsz. Október elején Győr városában jártál. 
Béla: A győri Nemzeti Színházban október 3-án mutattuk be a Primadonnák című előadást, amelyet Simon Kornél rendezett. Nagyon jól tudtunk együtt dolgozni vele, és úgy gondolom, hogy ismét nyomot hagytunk a szakmában, hiszen a közönség.hu-n a vígjáték kategóriában a legjobb 10 közé, vagyis konkrétan az első helyre szavazták a darabot a nézők.

NikkkAztán visszatértél egy régi darabhoz, az Egyiptom Hercege című táncjátékhoz. 

Béla: Igen, ennek a darabnak a koreografálásának és rendezésének már Budapesten ugrottam neki. 2010-ben egyszer megcsináltuk ezt az előadást, de most egy új csapattal térünk vissza december 12-én. Mózes története kicsiknek és nagyo…

Brutális lett TKYD Kis nagy ember lemeze

16 dallal megjelent TKYD legújabb, Kis nagy ember albuma. Már a dalok címeiből is kiderül, hogy nem egy langyos, átlagos korongot kaptunk, hiszen olyan számok kaptak helyet rajta, mint az Égszínkék, az Üzenet, a Ha, az Őkettő, a Hajolj meg, az Álomölő, illetve a brutál alapot jelentő Valhalla (közr. Dj Fegz). Persze találhatunk néhány közreműködőt is Phat (A trón), ILLusion (Csak megyek), Antal (Sárvérű), vagy éppen Day (A játékmester) személyében. 
Vannak alkotások, amelyeket kötelező könyvvé, filmmé, vagy éppen albummá tennék a felnövekvő generáció számára. Ilyen például a szabadság fontosságát tökéletesen bemutató Szabadság, szerelem című 2006-os film, vagy éppen TKYD legújabb albuma. Ez a korong egy igazi mankó, és ha a fiatalság ebből a lemezből kapna egy igazán hű, tiszta, és mély képet a sokszor műanyag világról, az élet működéséről, már nem lennének akkora bajok a fejekben. Tkyd azon kevesek közé tartozik, aki nem csak jól rappel, de jó témákat is fog meg bombabiztos szövegekk…