Ugrás a fő tartalomra

„A VUF győzelem adott magabiztosságot” – interjú Petruska Andrással

Pár nap és július 19-én indul az OTP Bank Veszprémi Utcazene Fesztivál, ahol versenyben ismét 20 zenekar és előadó kap esélyt arra, hogy rátaláljon a szerencse Veszprém utcáin. Csakúgy, mint annak idején Petruskára, akinek innen indult a karrierje 2010-ben, idén pedig már zsűriként tér vissza a fesztiválra.

Az OTP Bank Veszprémi Utcazene Fesztiválon – az igazán színes nemzetközi felhozatal mellett - a város idén is vendégül lát 20 zenekart, illetve előadót, akik közül a közönség és a zsűri kiválasztottja 500-500 ezer forintot vihet majd haza, s lesz egy plusz díj is, amelyben a versenyző utcazenészek maguk között választhatják ki a legjobb hangszeres zenészt. Idén Jean-Pierre Enderli, Horváth Gergely, Muraközy Péter, Stefano Bottini mellett Petruska András is a döntnökök között lesz.

Petruska András szívének több okból is kedves a VUF, aki a karrierjét is innen datálja, ugyanis 2010-ben a szakmai zsűri díjával térhetett haza. „Nekem azt mutatta meg ez a díj, hogy nem egy vagyok a sok próbálkozó közül, hanem egy nívós díjnak a kitüntetettje. Kaptam egy olyan szakmai visszajelzést, ami mindenképpen annak az ígéretét vonzotta magával, hogy jó ezzel foglalkoznom”- meséli. – „Alapvetően, ami fontos volt számomra, hogy a saját közegemet próbáltam megkeresi a zeneiparon belül, ezt az akusztikus szcénát, amit elsőként Veszprémben találtam meg és nagyon jó volt, mert akkoriban fél lábbal benne voltam egy kereskedelmi televíziós műsorban és nagyon-nagy szükségem volt a megerősítésre, hogy nem celeb vagyok, hanem értékes, amit csinálok. Abszolút a VUF győzelem adott egy olyan magabiztosságot, amitől úgy éreztem, hogy valaki vagyok, vagy afelé haladok.”

A díj megnyerése után Petruska bátrabban vette fel a kapcsolatot koncertszervezőkkel, más zenészekkel és így ismerkedett meg a Quimby menedzserével is és lett egyszemélyes előzenekaruk egy turné erejéig. Petruska azóta újabb elismerésekkel is gazdagodott, többek között ő lett 2016-ban A Dal felfedezettje, idén pedig a Nagy-Szín-Pad! műsorában is megméretettet.

„Ami pedig a rendezvényben nagyon tetszik, az, hogy a zenészek nem feltétlen utcazenészek, hanem az utcazene itt leginkább abban rejlik, - ami a fesztivál varázsa -, hogy konkrétan az utcán, a járókelők előtt zajlanak a koncertek, nem egy elkülönített helyen. Nekem ez egy borzasztó szimpatikus dolog, éppen emiatt tartozik a kedvenc fesztiváljaim közé.”

Petruska bármikor nagyon szívesen visszatér ide játszani, nézőként azonban a folyamatos koncertezés mellett nem engedte az ideje, így most külön öröm, hogy zsűriként mind a négy napon ott lehet. És mi szerint fog eldőlni, kinek ítélné a díjat? „Még nem teljesen tiszták a szempontjaim, az biztos, hogy a kompaktságot, a kreativitást és az egyéniséget fogom keresni. Azon valószínűleg vitatkozni fogunk a többiekkel, hogy mennyire utcazene kompatibilis ez a dolog, de mivel alapvetően a járókelőket kell megszólítani és nem egy saját közönséget, éppen ezért a kompaktság a fontos, nyilván az utcazene kompatibilisság szerint is. Én annyira nem díjazom azt, ha valaki egy zenekarral áll fel egy nagyon pici színpadra, oldjuk meg egy Gizella udvarban is egy-két hangszerrel, ugyanakkor az is teljesen ámulatba tud ejteni, ha valaki annyira ért egy hangszerhez, hogy azzal képes elvarázsolni az egész udvar közönségét.”

Emellett Petruska elmondása szerint minden előadásban keresi az előadó lelkét és az egyéni kifejezésmódot, hogy mit szeretne mondani, milyen motivációja van az előadónak, hogyan áll ki a színpadra. „Én mindig úgy tekintettem a saját kiválóságaimra, hogy ami nekem jár, az másnak is jár, úgyhogy mindenképpen ilyen mentori szemlélettel fogom járni az előadókat. Akár barátságok is alakulhatnak ki, én is tudok segíteni másoknak vagy akár én is tanulhatok másoktól”- meséli az énekes-dalszerző-gitáros, akivel július 19. és 22. között bizonyosan lehet találkozni Veszprémben valamelyik utca koncerten.

Megjegyzések

Népszerűek

"Az összes macsó életében megérkezik az a nő"- Száraz Tomi interjú a Retropoly musical kapcsán

Száraz Tomi mindössze tizenhét éves volt, amikor bekerült az ezredfordulón nagy népszerűségnek örvendő, három lemezt piacra dobó Picasso Branch fiúbandába. Kiválása után megkapta első külföldi szerződését, így bizonyíthatott énekesként Európa-szerte, emellett láthattuk az Operett Színházban (Rómeó és Júlia, Elisabeth, Oltári Srácok) vagy éppen a Madách Színházban (Jézus Krisztus Szupersztár). Mióta ismerem, sosem panaszkodott még arról, hogy fáradt lenne, pedig folyamatosan több projektben dolgozik (színész-énekes teendői mellett például fotózással is foglalkozik), ezer fokon ég. Tomi természetesen most sem unatkozik, most éppen a Retropoly musical csapatával járja az országot, valamint nemrég Erdélyben is bemutatkozott a produkció. Villáminterjú Száraz Tomival.

Nikkk: Kiknek ajánlanád a Retropolyt? Miért érdemes megnézni? Tomi: Őszintén, tényleg mindenkinek! Aki átélte a 90-es években, a Millenium környékén ezt a korszakot, szerette annak slágereit, annak ez a musical egy szuper noszta…

A valóságtól való szabadulásról, az álmokról írt dalt Claudia! Ma éjjel premier!

Amellett, hogy orvosként dolgozik Svájcban, valamint a Semmelweis Egyetem Doktori Iskolájának PhD-jelöltje még a zenei karrier építésére is marad energiája Claudiának. Az énekes-dalszerző első számát a nők társadalmi helyzetét fókuszba helyező Perfect jelentette, és azóta két nagylemezzel örvendeztette meg a nagyérdeműt. Most pedig itt van legújabb anyaga, a Ma éjjel.
A Ma éjjel klipjét Genf szívében forgatták és a videóban egy helyi hip-hop táncművész, Sabrina Paiano is feltűnik. A dal zenéjét maga az előadó, szövegét pedig Major Eszter szerezte.
"A dal témája két síkon mozog. Egyrészt egy féktelen parti keretében a valóságtól való szabadulásról, ezt a house-jellegű hangszerelés is erősíti zeneileg, másfelől pedig a lélek halhatatlanságáról és végtelen teremtő erejéről szól. Spirituális megközelítésből sokak szerint lelkünk az álmok során elhagyja testünket, így erre is szerettünk volna a szövegben utalást tenni." - kezdte a BSIDE Hungary-nek a jövőre svájci és brit turnéra …

Brutális lett TKYD Kis nagy ember lemeze

16 dallal megjelent TKYD legújabb, Kis nagy ember albuma. Már a dalok címeiből is kiderül, hogy nem egy langyos, átlagos korongot kaptunk, hiszen olyan számok kaptak helyet rajta, mint az Égszínkék, az Üzenet, a Ha, az Őkettő, a Hajolj meg, az Álomölő, illetve a brutál alapot jelentő Valhalla (közr. Dj Fegz). Persze találhatunk néhány közreműködőt is Phat (A trón), ILLusion (Csak megyek), Antal (Sárvérű), vagy éppen Day (A játékmester) személyében. 
Vannak alkotások, amelyeket kötelező könyvvé, filmmé, vagy éppen albummá tennék a felnövekvő generáció számára. Ilyen például a szabadság fontosságát tökéletesen bemutató Szabadság, szerelem című 2006-os film, vagy éppen TKYD legújabb albuma. Ez a korong egy igazi mankó, és ha a fiatalság ebből a lemezből kapna egy igazán hű, tiszta, és mély képet a sokszor műanyag világról, az élet működéséről, már nem lennének akkora bajok a fejekben. Tkyd azon kevesek közé tartozik, aki nem csak jól rappel, de jó témákat is fog meg bombabiztos szövegekk…