Ugrás a fő tartalomra

Meghallgattuk a kibővített Sepultura: Arise lemezt! Kritika

A Sepultura egy a ’80-as évek közepén alakult brazil metal zenekar. Kemény munkával, a tagok határozott elképzeléseinek és kivételes hozzáállásának köszönhetően jutottak el a világhírig. Ebben a cikkben az 1991. április 2-án megjelent negyedik, Arise címet viselő albumukról lesz szó, aminek apropója pedig a nemrég megjelent remasterizált, kibővített verzió. A némileg feljavított hangzás mellé kaptunk extra koncertfelvételeket, néhány érdekes remixet és próbatermi felvételeket is.

A zenekar 1991-re már túl volt egy bemutatkozó kislemezen, egy nagylemezen (valljuk be, ez még bizony igencsak az a bizonyos útkeresési fázis volt), majd a 1987-ben napvilágot látott Schizophrenia, illetve a ’89-es Beneath the Remains már egy érett gondolkodású, konkrét célkitűzésekkel rendelkező bandát mutatott. Véglegesedett a felállás is, Max Cavalera énekes-gitároshoz, testvéréhez Igor Cavalera doboshoz, Paulo Jr basszusgitároshoz csatlakozott Andreas Kisser gitáros, aki jelenlétével, ötleteivel végleg meghatározóvá tette a banda hangzásvilágát.

Az akkoriban az MTV által uralt zenei világban igencsak nehéz dolga lehetett a brazil csapatnak érvényesülni. Ők valóban kemény körülmények között éltek, kevés esélyük az országukból való kitörésre. Az amerikai lemezszerződés a Roadrunnerrel csakis Max kitartásának volt köszönhető. Az Arise-t már floridában vették fel Scott Burns producer irányításával. Ezúttal már a kiadó is jobban bízott a zenekarban, nagyságrendekkel jobb körülmények között dolgozhattak, kedvezőbb anyagi feltételek mellett.

A Sepultura azon kevesek közé tartozik, akik ízlésesen tudták a trash jellegzetességeit a death metal brutalitásával vegyíteni. Sokak szerint ez a zenekar utolsó kompromisszumok nélküli albuma, hiszen az ezt követő Chaos AD, illetve a (legnagyobb kereskedelmi sikert meghozó) Roots már nem csak és kizárólag a trash stílusjegyeit viseli magán. Max szerint ezúttal tudatosan törekedtek a dalszerkezetek egyszerűsítésére, a riffközpontúságra, illetve a tempókon való lassításra. Andreas gitárszólói sem voltak ennyire aprólékosan megírva és precízen kidolgozva előzőleg. Mindezeknek köszönhetően a témák is fogósabbak, könnyebben megjegyezhetők lettek. Az olyan dalok, mint a Dead Embryonic Cells, a Desperate Cry, vagy a címadó azonnal beleégtek a fémzene rajongóinak hallójárataiba. Az pedig, hogy a csapat hogyan teljesített ekkoriban élőben, a bónusz koncertfelvételekről egyértelműen kiderül.

Szokás a lemezt a trash egyik utolsó alapköveként is emlegetni, hiszen később a Guns n’ Roses, a Nirvana, vagy épp a (trashnek kissé hátat fordító, új vizekre evező) Fekete albumos Metallica jóval „lágyabb” vizek felé terelte a közízlést. Az album bizonyította, hogy a négyes megállja a helyét a nagyok között, nem pedig sima Slayer kópia, ahogy a rossz nyelvek annak idején beskatulyázták őket…

Szerző: Bodnár Balázs

Megjegyzések

Népszerűek

Az ikerlélek szerelemről mesél SABINA új klipje

Klip formájában megjelent a magyar underground és pop szakmában zongoristaként, zeneszerzőként és énekesnőként is ismert fiatal lány, SABINA lemezének második száma, a Veled.

„A Csodák után egy egészen más világot teremtettünk. A mondanivalója hasonlóan mély, viszont a hangszerelésben egy erőteljesebb hangulatot hoztunk. Az akusztikus zongora és vonósok mellé berobbant a fesztivál electro érzés is. Ez a kettősség alapvetően benne van a zenekarban. Mindig vegyítjük az akusztikus hangszereket az elektronikus világgal.” – árulta el Sabina, aki a zenén ismét Kéri Kolossal és Mr. Joekerrel dolgozott együtt, akárcsak a Csodák esetében. A szövegért pedig Wagner Emillel közösen felelnek.  „Az ikerlélek szerelemről szól a dal. Ezek a szerelmek fent megköttetnek, mielőtt itt lent is megtapasztalnák pár tagjai. Ritka ez és sokan nem is értik, élik meg. Ezek az energiák mindenen túlmutatnak, mindent meggyógyítanak.” tette hozzá az előadó.

A klipet a Vidám Színpad mozitermében forgatta le egy ige…

YESYES x YellLow közös dallal köszönti az őszt!

Az immáron nemzetközi hírnévre törő yesyes zenekar első külföldi kollaborációjával jelentkezik. A bukaresti electro-pop zenekarral, a YellLow-val közösen alkotott Sun Goes Down című dallal nyújtanak varázslatos élményt, melyben egy egészen új hangzásvilág bontakozik ki!
A dal létrejöttét, valamint a környező országok felé való nyitást a Nemzeti Kulturális Alap támogatta. A banda a nyár folyamán több erdélyi fesztiválon is felléphetett, kiemelve a kézdivásárhelyi Őszi Sokadalom fesztivált, amelynek a himnuszát is a fiúk írhatták.
A yesyes és a YellLow első közös dala D3STINY hangszerelésével és Halász Péter által megálmodott dalszöveggel lett igazán teljes.
”Nem egy átlagos szerelmes dal, egy párkapcsolatról szól, ami működésképtelen és ez mind a két fél számára világos, viszont sokáig nem akarták ezt belátni, és a mai napig reménykednek benne, hogy ez egyszer megváltozhat.„ -mesélte Peti.

Anymood: "Érzelmi alapon írunk zenét"

Bencsik Tamarát sokan a 2008-as Megasztárban ismerték meg. A dögös, tehetséges lány jelenleg az Anymood duójában állja meg helyét, ahol párjával együtt (Aydan) szolgáltatja a talpalávalót.
Mi az Anymood története? Hogyan ismerkedtetek meg egymással? 
Aydan: Mindketten ismerjük a legendás hajógyári szigetet, ahol közel 10 évig voltam rezidens. Tamara pedig nem csak a hangja, de a férfimagazinokban tett pózai miatt is népszerű. Bevallom, nekem az utóbbi kapcsán ugrott be először, hogy ki is ő. Utólag tudtam meg, hogy a művésznő már régen kifigyelt magának a pult mögül, hiszen fellépései után gyakran megjelent nálunk, és mulatott a zenéimre. Aztán az egyik oldalon írt rám először, és elmondta, hogy tetszik neki, amit képviselek. Kiderült, hogy producerkedik, és 100%-ban egyezik a zenei ízlésünk. Innentől elindultak köztünk az ötletcserék, majd megszületett az első közös számunk, mely a mai napig az egyik legkedveltebb dalunk, az OVER.

Mitől más ez a formáció, mint a többi?
Aydan: Elsősorban …