Ugrás a fő tartalomra

Artisjus-díjas lett Bérczesi Róbert

2019. február 18-án átadták az Artisjus-díjakat: Bérczesi Róbert, a Hiperkarma énekes-frontembere az év könnyűzenei szövegírója lett. Életrajzi könyve április 8-án jelenik meg Én meg az Ének – behúzott szárnyú felfelé zuhanás címmel. A kötetet Kiss László író jegyzi szerzőként, aki januárban Sikeres Gyulai-díjat kapott. A könyvbemutató a 26. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválon lesz, április 27-én szombaton.

Az év könnyűzenei szövegírója Bérczesi Róbert lett, az elismerést a Napsütötte rész című dal szövegéért kapta. Az énekes, gitáros, dalszerző a Hiperkarma zenekar frontembereként a magyar mainstream alternatív zenei szcéna egyik meghatározó arca. A 2000-es évben született Dob+basszus című szerzeménye szállóigévé vált, sőt egy díjnyertes könnyűzenei tévéműsor címét is tőle kölcsönözték. Dalszövegei egyéni látásmódúak és kegyetlenül őszinték, a szerző sajátos stílusával, asszociatív csavarjaival és lendületével nem mindennapi színt hozott a magyar zenei életbe. A Hiperkarmán kívüli zenei tevékenysége is gazdag: szólóalbumokat adott ki, három énekesnővel Barikák néven alapított szobazenekart, amely a magyar költészet és a népdalkincs hagyományát elevenítette fel. Karafiáth Orsolya alkotótársaként pedig részt vett a Rájátszás projektben. Nemes Andrással közös rövid életű, de annál nagyobb lelkesedéssel fogadott zenekaruk, a BioRoBoT a lemezkiadásig is eljutott. Kiss Lászlóval közösen írott életrajzi könyve 2019. április 8-án jelenik meg Én meg az Ének címmel.

Kiss László író, magyar–történelem szakos tanár immár tizenhetedik éve tanít az Erkel Ferenc gimnáziumban. Első novelláskötete 2003-ban jelent meg, azóta három másik könyvet töltött meg szövegeivel, valamint irodalmi kritikáiból is megjelent egy kötet a Fiatal Írók Szövetségének gondozásában. Írásainak visszatérő helyszíne a Körösök világa, a gyulai táj és legfőképp Németváros, amelyhez ezer szállal kötődik. Nem áll tőle távol a zene világa sem, 2015-ben az Ektomorf nevű metálzenekar frontemberéről írt életrajzi regényt, tavasszal pedig pedig a gyulai kötődésű Bérczesi Róbertről, a Hiperkarma együttes frontemberéről jelenik meg könyve.

Az idén negyvenhárom éves Bérczesi Róbert pályája igen tanulságos: egy poklokat megjárt, erősen magának való fiatalember sajátságos küzdelmeinek története. Nem csupán a kábítószerekkel démoni csatát vívó tehetséges művész élettörténete bontakozik ki, de korrajzot is kapunk. Egy alföldi kis tanyától a Mecsekig, majd a pezsgő Budapestig utazunk, háttérnek pedig ott a kései Kádár-kor, majd a rendszerváltás környéki és utáni Magyarország. A könyvben rengeteg szórakoztató, sokszor meghökkentő anekdotát olvashatunk filmekről, zenékről, zenészekről, miközben bepillantást nyerhetünk egy nagyra hivatott zseni alkotóműhelyébe.
Fotó: Bende Csaba

Megjegyzések

Népszerűek

Nyílt levél Rúzsa Magdihoz. Gondolataim a Budapest Parkos buli után.

Kedves Rúzsa Magdolna!
Kérlek tisztelettel, ne vedd sértésnek, hogy ebben a bejegyzésben nem magázódva szólok majd hozzád. Számtalan koncertbeszámolót, kritikát készítettem már, azonban most mégis máshogy, más formában szedném össze gondolataimat a mai, teltházas Budapest Parkos koncerted kapcsán. Szólhatna ez a cikk arról, hogy a repertoárod igen színes, jól felépített és halhattunk többek között olyan dalokat, mint a Mona Lisa, az Aduász, az Egyszer élsz, a Légzés vagy éppen a Nélküled. Írhatnám azt is, hogy betöltötted az egész színpadot, hogy irdatlan jó kondival, energiával toltad végig az elsőtől az utolsó percig. Kiemelhetném azt is, hogy a lehető legjobb zenészekkel vetted körbe magad. Írom is, mert mind-mind igaz.
Most viszont egészen más dologra hívnám fel a figyelmed, mert biztos vagyok benne, hogy te odab(f)ent sok mindent máshogy éltél meg ma. Láttam, hogy zavarba jöttél, amikor összecsuklott a mikrofon állványod, sőt hébe-hóba el is dőlt a szerkezet. Azt is láttam, a…

Audiopoeta: "A gyerekkoromat is gyászoltam az ő elvesztésével" - Interjú, itt a dal!

Audiopoeta áprilisban rukkolt elő Fej vagy íráscímű dalához forgatott klipjével. A formáció ezúttal egy komolyabb hangvételű szerzeménnyel lepte meg közönségét. Az Aludj jól az elmúlásról, azon belül azoknak a kisállatoknak a túlságosan rövidke életéről szól, akiket családtagokként szeretünk, így vélhetően ezzel a dallal sokan könnyedén azonosulnak majd.
„A dalt egy nagyon fontos élőlény elvesztése ihlette. 15 esztendeje, amikor 11 éves voltam, találtam egy kismacskát a kilencedik kerületben. Természetesen nem volt kérdés, hogy hazaviszem-e, így aztán végigkísérte az egész eddigi életem.” – kezdte a produkció frontembere. „Jóban és rosszban ott volt velem, többek között az édesanyám halálakor, vagy éppen jó pár szerelmi dráma tanúja is ő volt. Sokszor az emberek ki-be mászkálnak az életünkben, de ezek a kisállatok mindig ott vannak velünk, biztos pontot adnak számunkra. Édesanyám betegsége miatt hamar fel kellett nőnöm, így az egyetlen gyermeteg játékot és jókedvet ez a négylábú jelent…

CéAnne: „Iszonyatosan nagy energiákat sugároznak” – Az új klipről beszélgettünk

Ha valakinek angyali hangja van hazánkban, akkor az CéAnne. Az előadó januárban jött ki a Find Da One klipjével, most pedig igazi girlpower anyaggal jelentkezik. They Don't Know-ról a Hősökkel közös Budapest Parkos fellépés után beszélgettünk Annával. CéAnne leginkább angol nyelvű előadókat hallgat, főleg karibi, afrikai gyökerekkel rendelkező angol hölgyeket, így nem csoda, hogy ez az anyag is ezen a nyelven jött létre. A dal producere Ádám Péter (Sonar Bistro) volt; a mastert pedig Joeker készítette. 
„Ez a dal egy elég elfoglalt időszakomban született meg, amikor nagyon fáradt voltam már és végre lett egy szabad estém. Decemberben vettem egy gitárt, elkezdtem rajta ügyködni és januárban, a Find Da One megjelenése után néhány nappal, fél óra alatt meglett ennek a dalnak a váza. Sok olyan előadót hallgatok, akik sikert sikerre halmoznak. Ezen az estén egy picit sajnáltam magam, hogy én miért nem tartok ott, ahol ők és többek közt ez ihlette ezt a dalt.” – kezdte az énekesnő.
„Ugyan…