Ugrás a fő tartalomra

2 milliárd forintot osztottak szét a dalszerzők között

Közel 2 milliárd forint jogdíjat fizetett ki az Artisjus május közepén 7853 magyar dalszerzőnek mintegy 45 ezer magyar zeneműre. Ezúttal a 2018-ban televíziókban és rádiókban elhangzott dalok után utalta a szerzők fizetését a jogkezelő.
Az Artisjus a zeneszerzők és szövegírók közös jogkezelőjeként hatalmas zenei adatbázist gondoz, és minden évben több millió elhangzási adatot vizsgál meg. A zeneművek lejátszását felhasználási csatornánként méri – rádió, televízió, élőzenés rendezvények, hangfelvételek, online zenehallgatás – majd ezek alapján osztja fel a dalszerzők között a korábban beszedett jogdíjakat.

A szerzői egyesület májusban folyósítja a dalszerzőknek az előző évi hazai rádiós, televíziós elhangzások után járó jogdíjat, valamint a vendéglátóhelyeken megszólaló élő háttérzene utáni jogdíjakat. Idén összesen 3 milliárd 765 millió forint jogdíjat osztott fel és fizetett ki 65 ezer magyar és külföldi dalszerzőnek (és örökösnek), 155 ezer különböző zeneműre. A teljes kifizetett összeg 52,5 százaléka, azaz 1 milliárd 977 millió forint jutott 45 673 magyar dalra vagy zeneműre. A magyar szerzők közül összesen 7853-an részesültek ebből az összegből.

Emelkedtek a TV-s jogdíjak
Az előző évi 46 helyett 2018-ban már 51 tévéadó adatait dolgozta fel az Artisjus. A televíziókban elhangzott magyar dalok után 1 milliárd 31 millió forint jutott a magyar szerzőknek, ami 26 százalékkal magasabb a 2018-as kifizetéseknél. Tavaly több csatorna jogdíjait csak részben vagy egyáltalán nem tudta beszedni az Artisjus, ám a vitás kérdések megnyugtató lezárása után e csatornák esetén a 2017-es és 2018-as lejátszások jogdíjait is idén májusban utalták át a zenei alkotóknak. A legtöbb magyar zenét a zenei adók játszották a következő sorrendben: Muzsika TV (89 791 lejátszott magyar zenemű), Zenebutik (két év alatt 153 447 magyar mű, ennek a fele 76 723), Sláger TV (70 060), Music Channel (34 327), HIT Music Channel (18 957) MTV Hungary / Viva (11 648). Az M2, ahol az esti műsorsávban a Petőfi TV-ben van a hangsúly a zenén, 7 131 magyar dalt játszott le egy év alatt.

A Dankó Rádióban szólt a legtöbb magyar zene
Az Artisjus 2018-ban 52 rádióállomás adatait dolgozta fel, az elhangzások alapján 636 millió forintot fizetett ki magyar szerzőknek. A legtöbb alkalommal magyar zenét játszó rádiócsatorna 2018-ban a Dankó Rádió (110 049) volt, őket követi a Rock FM (74 189), a Best FM (73 116), a Jazzy Rádió (66 575), valamint a Forrás Rádió (56 945). Az új Retro Rádió 44 429 elhangzott magyar dallal a 21. helyen áll, a 20. helyen lévő MR2 Petőfi (44 487) után.

Megjegyzések

Népszerűek

Polyák Rita: "Szerettük volna, hogy a klipben érződjön, hogy szeretjük egymást". Beszélgettünk.

Polyák Rita arcát sokan az Éjjel-Nappal Budapest műsorából ismerik, pedig éveken át volt a Nova Kultúrzenekar vokalistája, illetve több saját dallal is előrukkolt már a legnagyobb videómegosztó portálon. Az énekesnő ezúttal saját formációjával, a REE banddel alkotta meg Fejeket fel című számát.
nikiahatos: Új formációban láthatunk, hallhatunk téged. Kikkel zenélsz együtt és miért REE lett a banda neve? Rita:Korábban már zenéltem együtt a srácokkal, amikor egy akusztikus felállásban tevékenykedtünk. A csapatomat Rugási Károly (dob), Lajtos Péter (basszusgitár), Agárdi Tamás (billentyű), Derzsi Zsolt (gitár) és jómagam tesszük ki. Semmiképpen nem szerettem volna azt, hogy Polyák Rita Band legyen a nevünk, ugyanis azt gondolom, hogy nem én vagyok a lényeg, hanem mindannyian egyenrangú tagjai vagyunk a zenekarnak. Viszont a fiúk a sokadik próba után Rinek kezdtek el szólítani és egy idő után nem volt mese, be kellett adnom a derekam. Így lettünk mi a Ree Band.

nikiahatos: Fejeket fel lett an…

Audiopoeta: "A gyerekkoromat is gyászoltam az ő elvesztésével" - Interjú, itt a dal!

Audiopoeta áprilisban rukkolt elő Fej vagy íráscímű dalához forgatott klipjével. A formáció ezúttal egy komolyabb hangvételű szerzeménnyel lepte meg közönségét. Az Aludj jól az elmúlásról, azon belül azoknak a kisállatoknak a túlságosan rövidke életéről szól, akiket családtagokként szeretünk, így vélhetően ezzel a dallal sokan könnyedén azonosulnak majd.
„A dalt egy nagyon fontos élőlény elvesztése ihlette. 15 esztendeje, amikor 11 éves voltam, találtam egy kismacskát a kilencedik kerületben. Természetesen nem volt kérdés, hogy hazaviszem-e, így aztán végigkísérte az egész eddigi életem.” – kezdte a produkció frontembere. „Jóban és rosszban ott volt velem, többek között az édesanyám halálakor, vagy éppen jó pár szerelmi dráma tanúja is ő volt. Sokszor az emberek ki-be mászkálnak az életünkben, de ezek a kisállatok mindig ott vannak velünk, biztos pontot adnak számunkra. Édesanyám betegsége miatt hamar fel kellett nőnöm, így az egyetlen gyermeteg játékot és jókedvet ez a négylábú jelent…

CéAnne: „Iszonyatosan nagy energiákat sugároznak” – Az új klipről beszélgettünk

Ha valakinek angyali hangja van hazánkban, akkor az CéAnne. Az előadó januárban jött ki a Find Da One klipjével, most pedig igazi girlpower anyaggal jelentkezik. They Don't Know-ról a Hősökkel közös Budapest Parkos fellépés után beszélgettünk Annával. CéAnne leginkább angol nyelvű előadókat hallgat, főleg karibi, afrikai gyökerekkel rendelkező angol hölgyeket, így nem csoda, hogy ez az anyag is ezen a nyelven jött létre. A dal producere Ádám Péter (Sonar Bistro) volt; a mastert pedig Joeker készítette. 
„Ez a dal egy elég elfoglalt időszakomban született meg, amikor nagyon fáradt voltam már és végre lett egy szabad estém. Decemberben vettem egy gitárt, elkezdtem rajta ügyködni és januárban, a Find Da One megjelenése után néhány nappal, fél óra alatt meglett ennek a dalnak a váza. Sok olyan előadót hallgatok, akik sikert sikerre halmoznak. Ezen az estén egy picit sajnáltam magam, hogy én miért nem tartok ott, ahol ők és többek közt ez ihlette ezt a dalt.” – kezdte az énekesnő.
„Ugyan…